Abstrakt
V posledních
letech se hovoří o tom, že internet nabízí nepřeberné množství názorů, idejí a
perspektiv, které z tohoto prostoru vytváří jakousi zásobárnu velmi
rozmanitých informací. Nicméně, existují kritici, kteří argumentují, že
probíhající a všudypřítomná personalizace ve skutečnosti snižuje názorovou
diverzitu tím, že vytváří tzv. informační bubliny. Tento fenomén může vést
k informační exkluzi a potenciálně tak ohrožovat demokracii. Tato esej ve
svém počátku nabízí vhled do problematiky a následně autorka analyzuje vybranou
literaturu. V první části práce jsou představeni oponenti personalizace,
zatímco druhá část uvádí příklady kontrastních názorů, které naznačují, že
efekt personalizace na přístup k informacím je minimální. V závěrečné
části autorka nabízí případné řešení a zároveň se přiklání k názoru
internetových optimistů. Personalizace může být jak prospěšná, tak škodlivá a
internet obecně vede k rozšiřování obzorů spíše než k informační
exkluzi.
Abstract
It has been argued that the Internet increase the
number of available viewpoints, perspectives, ideas and opinions available,
leading to a very diverse pool of information. However, critics have argued
that personalization actually decrease information diversity by forming so
called “filter bubbles”. This phenomenon may cause the information exclusion
and potentially threat our democracies. At the beginning, this paper provides
insight into the current issue and then analyses the academic literature. The
first part of the paper introduces the opponents of personalization, while the
second part provides examples of contrasting views suggesting the effect is
minimal. In the concluding part author provides the possible solution and leans
towards the point of view of internet optimists. Personalization can be
beneficial as well as harmful and Internet broadens people´s minds instead of
narrowing them.
Zdrojová publikace
Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the
Internet is hiding from you. Penguin UK.
No comments:
Post a Comment