Domnělé publikum na Facebooku: Analýza skic estonských teenagerů o typických uživatelích Facebooku
Autorkami zprávy z výzkumu The
Imagined audience od Facebook: Analysis of Estonian teen sketches
about typical Facebook users, jehož cílem bylo analyzovat, jak
estonská mládež vnímá a představuje si publikum na Facebooku,
jsou Maria Murumaa MA a Andra Siibak, Ph.D. Zpráva byla uveřejněna
v internetovém periodiku First Monday ze dne 6.2.2012, ročník 17,
číslo 2.
Maria Murumaa MA, je postgraduální
studentkou na Institutu žurnalistiky a komunikace University v Tartu
v Estonsku. Ve své diplomové práci zkoumala vlastnosti
facebookových zpráv teenagerů a analyzovala, jakou úlohu hraje
při dekódování těchto zpráv publikum. Ve své disertační
práci se zaměřuje na proměny soukromí na sociálních sítích z
pohledu mládeže.
Andra Siibak, Ph.D., působí jako
výzkumná pracovnice mediálních studií na Institutu žurnalistiky
a komunikace University v Tartu. V současnosti se ve svých
výzkumech zabývá rozdělením publika v prostředí nových médií,
vnímáním a budováním soukromí na sociálních sítích a také
zprostředkováním mezigeneračních vztahů v rámci nových médií.
Autorka publikovala v různých oborových periodikách, mimo jiné v
Journal of Computer–Mediated Communication, Young, Cyberpsychology
či Journal of Children and Media.
Autorky svým výzkumem navazují na
předchozí práce na podobné téma, tedy vnímání publika na
sociálních sítích, jak jej vidí mládež. Ukázalo se v nich
například, že Facebook je většinou mladými lidmi vnímaný jako
studentská síť, uživatelé si představy o svém publiku odvozují
od sebe sama.
Rozhovory a skici
Účastníky výzkumu byli
středoškolští studenti ve věku 16-20 let, vše běžní
uživatelé počítače a internetu se zkušenostmi se sociálními
sítěmi, s vlastním účtem na Facebooku. Kvalitativní metodou
sběru dat byly strukturované skupinové diskuse. První fáze
rozhovorů byla zaměřená všeobecně na zkušenosti respondentů s
internetem, následně na sociální média, konkrétně používání
Facebooku. V další fázi byli účastníci požádáni, aby načrtli
nejvýraznější typy uživatelů Facebooku. Tvorba náčrtů
probíhala ve dvojicích, každá dvojice následně představila a
popsala své kresby ostatním. Celkem se sešlo 39 skic. Následovala
diskuse na téma netikety, zejména co se týče online sdílení
osobních informací.
Pro analýzu rozhovorů použily
autorky různé horizontální metody k identifikování a seskupení
opakujících se témat. Přepis záznamu z diskusí byl podroben
několikanásobné analýze textu, následně byla vytvořena
struktura pro kódování dat. Analýza skic zahrnovala vizuální
socio-sémiotické metody v kombinaci s technikami diskurzivní
analýzy. Byla použita také teorie „čtení obrázků“ (Kress a
van Leuven, 1996), vyvinutá z tradice sociální sémiotiky a
založená na hypotéze, že v každém obrázku je určitým
způsobem pomocí sémiotického kódu zakódováno sdělení,
komunikační potenciál (metoda umožňuje interpretovat to, jak
jednotlivci komunikují a vytvářejí sdělení umístěním
vizuálních prvků). Náčrtky byly analyzovány společně se
slovním popisem autorů.
Skupinové rozhovory ukázaly, že
mládež je velmi aktivní v používání sociálních médií,
obzvláště Facebooku. Jedním z hlavních důvodů je potřeba
zůstat v kontaktu s přáteli. Studenti se nicméně přiznali k
tomu, že do „přátel“ si přidvávají i osoby, které neznají
mimo on-line prostor. Přiznávají také, že aktivně komunikují s
méně než polovinou „přátel“. Respondenti projevili nízké
povědomí o nastavení soukromí na Facebooku a zájem o jeho
použití.
Hlavní typy uživatelů Facebooku
Analýza skic a jejich slovního popisu
vedla k definování šesti hlavních typů facebookových uživatelů
a několika podtypů, kdy vedoucím diferenciačním parametrem bylo
„chování“ uživatelů, tedy charakter a povaha sociálních
interakcí. Každá skupině byl přiřazen název, který odpovídá
nejvíc dominujícímu prvku jejich chování.Ve výzkumné zprávě
jsou nejprve popsány typy, od nichž se respondenti nejvíce
distancují, a až nakonec typy, s nimiž se nejvíce identifikují.
Typ Snaživec
Nejčastěji se vyskytujícím typem
uživatele v náčrtcích byl Snaživec. Velmi aktivní a horlivý
uživatel, vše komentuje, lajkuje, přidává si stále nové
kontakty. Vyplňuje kvízy, hraje hry, neustále mění statusy.
Tváří se velmi přátelsky, každého chce potěšit, ale v
podstatě nemá co říci.
Podtyp „Geek“
Typ Pozér
Rovněž velmi aktivní uživatel,
který ale na rozdíl od prvního nahrává na Facebook spousty
fotek. Většinou byl tento typ znázorňován jako atraktivní žena.
Podtyp iPhoňák
Typ Byznysmen
Dospělý uživatel, který používá
Facebook pro účely spojené s prací, obvykle k propagaci firmy.
Znázorňován v obleku, s kravatou a kufříkem.
Typ Zvrhlík
Tito uživatelé na sociálních sítích
především prohlíží profily a obrázky dětí, ale také
navazuje kontakt se ženami. Obvykle jej studenti viděli jako
staršího muže, který si záměrně ubírá věk. Tyto uživatele
vnímají jako cizince, převážně z Turecka, Brazílie či
Středního východu. Jejich styl komunikace je považován za
dotěrný a agresivní.
Typ Mizera
Sestává ze dvou podtypů - „Hater“
a Staroch. „Hateři“ vše bezdůvodně kritizují a napadají,
Staroši se vymezují zejména věkem (okolo 70-80 let), mají také
spíše negativní postoj k sdíleným obsahům.
Podtyp Hater
Podtyp Staroch
Typ Běžný uživatel
Nejčastěji se respondenti
ztotožňovali s tímto typem uživatele. Je na Facebooku poměrně
aktivní, ale nijak nevyčnívá. Komunikuje především se svými
skutečnými známými a nezveřejňuje příliš mnoho osobních
informací. Od typů Snaživec a Pozér se liší tím, že mají
svůj život mimo internet.
Závěry
Výsledky výzkumu naznačily, že
mládež sice míří své příspěvky na Facebooku na své poněkud
zidealizované publikum, přesto má poměrně dobré povědomí o
publiku reálném. Studenti zaznamenali 6 hlavních typů uživatelů,
podle analýzy náčrtků a jejich slovního popisu se s většinou z
nich neidentifikují, některé vnímají jako potenciálně
nebezpečné. Toto nebezpečí však respondenti většinou
nevztahovali ke své vlastní osobě jako spíše k ostatním,
mladším, uživatelům Facebooku. Tento pocit bezpečí přisuzují
autorky výzkumu buď přístupu odvíjejícího se od věku cílové
skupiny, efektu třetí osoby a nebo iluzi anonymity.
A co u nás?
Je pravděpodobné, že podobné
skupiny uživatelů se budou ve vnímání mládeže vyskytovat
celosvětově, byť můžou být jistě modifikovány sociokulturními
specifiky jednotlivých regionů. Z povahy věci, respektive
principu, na kterém je Facebook založen, vyplývá, že každý
uživatel Facebooku jej nutně inkorporuje do svého osobního
prostoru. Zatímco však v rámci sociálních interakcí
probíhajících ve fyzické, nikoliv virtuální podobě, je
instinkty, výchovou a edukací naučen a zvyknut si svůj osobní
prostor chránit, v rámci virtuální komunikace na tuto ochranu
často zapomíná. O možných rizicích užívání sociálních
sítí se tak uživatel často dozví až tehdy, kdy pocítí jejich
konkrétní dopady, například ve formě tzv. kyberšikany. Také
proto by se zásady bezpečného užívání sociálních sítí měly
stát součástí rodinné výchovy a edukace ve školských
zařízeních.
Zdroj:
http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/3712/3147
No comments:
Post a Comment