Saturday, April 23, 2011

The longest Long Island? YELP-IT!

Ľudská zvedavosť je nekonečná a priamo úmerná rozvoju internetového obsahu a technológií, ktoré umožňujú s ním narábať. Túžba vedieť je o to silnejšia, keď viete, že rýchlo vedieť môžete. A dokonca vám tú informáciu garantuje naraz celá komunita skutočne rozličných ľudí, ktorí sú na tom tak ako vy – chcú viac informácií. Je to jednoduchšie a lacnejšie, než sa snažiť obvolať desať známych s prosbou „aký je ten sushi bar na konci ulice“? ,ktorí by vám aj tak nakoniec povedali „YELP-IT“! A konverzácia sa skončila. Pravdou skalnou je, že www.yelp.com nakŕmi vašu zvedavosť a ušetrí čas. Prečo? Pretože veríte, že väčšina tých ľudí, čo dychtivo hodnotí čokoľvek od veterinárnej ordinácie po pomer ginu a tonicu v „pube“ na rohu vašej ulice, tam boli a vedia, o čom hovoria. Pohodlne sa usaďte, vystrite si chrbát, a pripravte sa na nekonečný svet hviezdičiek, kritiky, chvály, obrázkov, odkazov a ďalších vecí, do ktorých sa natoľko zamotáte, že zrazu nad nimi trávite už tri hodiny, ale máte takmer dokonalý obraz o tom, v ktorej reštaurácii vás obslúži klon Josha Hartnetta, či na ktorej ulici z vás (podľa väčšiny) namaľujú najlepšiu karikatúru. Toto všetko je online, ale s jednou podmienkou - zatiaľ všetko o čom sa píše (a vy asi tiež) musí byť v USA.



Kričanie online

Stránka Yelp funguje v USA od roku 2004 a v preklade znamená zavíjať, štekať, zhíknuť, či kričať. Za tých 6 rokov existencie sa skutočne (a okrem iného) stala platformou, kde sa ľudia idú virtuálne vykričať od chvály, či vyštekať od kritiky. Prekvapivo som sama na seba objavila referencie z časov, keď som pracovala v San Franciscu . O týchto som sa dozvedela až pri písaní tohto blogu.

Yelp „kričí“ aj príkladom, ako dokážu užívatelia pomocou referencií vytvoriť kompletný obraz o ktorejkoľvek firme, reštaurácii, párty, ulici, zubárovi, kvetinárke, či inej veci verejnej. A pri toľkom množstve referencií a referencií na referencie máte pocit, že na tej-ktorej kritike či chvále niečo bude. Každý, kto chce k tejto debate prispieť sa musí zaregistrovať. Ostatní mu dávajú spätnú väzbu tým, že referencie hodnotia. Je to skvelým príkladom kolektívnej výmeny znalostí, ktorá je založená feedbacku a budovaní obsahu ostatnými užívateľmi. A produkty tejto „kolektívnej inteligencie“ sú očividne veľmi populárne. Za január 2011 navštívilo Yelp 45 miliónov informácie-chtivých zvedavcov, ktorí si mohli zvoliť z 15 miliónov doposiaľ napísaných referencií.

Hodnoť veľa, ale pravdivo

Spoločnosti, o ktorých sa píše, ani inzerenti stránky s hodnoteniami nemôžu nič urobiť. Sú odkázaní na milosť či nemilosť zaregistrovaných „yelperov“. To na druhej strane budí otázku, či si hodnotiaci môže písať, čo len chce. Aj nepravdivo. Na to má stránka vybudovaný jednoduchý princíp: Čím viac prispievate, tým dôveryhodnejším sa stávate. Každý užívateľ má pri svojom mene počet recenzií, ktorými prispel, a taktiež počet virtuálnych priateľov. Na základe toho sa môžete rozhodnúť, nakoľko tomu, čo píše, môžete uveriť. Tí najaktívnejší to môžu dotiahnuť až do tzv. „Elite Squad-u“, čo sa objaví pri vašom avatarovi.

Spoľahlivým yelperom sa teda stávate vašou snahou stránke prispievať a robí ho z vás aj komunita. Každý komentár môže byť ostatnými ohodnotený ako „useful“, „funny“, „cool“, a pokiaľ je vaša referencia masovo ohodnotená ako užitočná, etc., môžete sa tiež dostať na titulnú stránku ako „review of the day“.

Stránka si tak nielen sama, ale aj prostredníctvom svojej užívateľskej obce zabezpečuje vlastnú dôveryhodnosť. Avšak na rozdiel od Wikipédie, obsah jednotlivých hodnotení je podpísaný užívateľom a ďalej ho nejde upraviť.

Yelp funguje ako skvelý metavyhľadávač. Zatiaľ čo všetko recenzované je zaradené do „klasických“ kategórií, stránka vás víta aj s recenziou dňa, s najnovším „hot on yelp“, čo je biznis, ktorý bol najčastejšie uložený do záložiek, „popular events this week“, etc. Netradičných filtrov je mnoho, stačí si vybrať. Asi najjednoduchšie je lokálne vyhľadávanie podľa PSČ (ZIP code) a kľúčového slova, napríklad „pancakes“ . A môžete surfovať.

Pohľad z druhého brehu

Pokiaľ vlastníte podnik či reštauráciu, Yelp sa pre vás stal veľmi dôležitým zdrojom informácií, ktoré vám môžu nahradiť reklamu, alebo vás nenávratne poškodiť. V tomto majú yelperi voľnú ruku a vy sa môžete spoliehať na to, že vás úradník po ťažkom pracovnom dni neznesie zo sveta pre pomalý servis, či málo nutelly na palacinkách. Nie vždy to však ostáva pri úprimnej kritike. Firmy súťažia o priazeň konzumenta a teraz dostali na internete možnosť zdiskreditovať konkurenciu. Ako? Poprosíte známeho, aby vás v referenciách vyniesol na piedestál dokonalosti a konkurenciu kritickými komentármi zahrabete pod čiernu zem. A ak nemáte tak spoľahlivého známeho, ponúknete pravidelné vylepšovanie reputácie ako part-time job (viď obrázok).


Yelp s tým počíta, a preto sa rozhodol, že okrem používateľov samotných, ktorí majú taktiež možnosť označiť podozrivé hodnotenia, sa vyplatí pustiť sa do filtrovania komentárov. Samozrejme, ani to nefunguje dokonale. Niekedy sa nastaveným filtrom omylom zmaže relevantná referencia, ale to už je cena, ktorú Yelp za svoju snahu byť rovnocennou platformou pre vyjadrovanie názorov musí zaplatiť.

Napriek tomu, že nie každá referencia musí mať nutne k blízko k pravde pravdúcej (koniec koncov, čo má?), sa Yelp stal v USA veľmi populárnym, a to najmä vďaka princípu kolektívnej databáze informácií, ktorú môže obohatiť skutočne každý.

Stránka yelp je teda perfektným príkladom dynamického „knowledge space“. Ukazuje, že sme v etape znalostí, ktorých produkcia už nie je záležitosťou jedného, ale všetkých užívateľov . Každý z týchto „produserov“ prispieva do kolektívneho produktu tým svojím a ten nám pasívnym, či aktívnym užívateľom v konečnom dôsledku ponúka takmer nevyčerpateľnú databázu informácií. Naviac, pomocou kontroly ostatných má informácia skutočnú hodnotu.

A na záver, všetko je tzv. "american-user-friendly", čo v našom preklade znamená, že by sa v tom zorientoval váš na digitálnych hrách závislý desaťročný bratJ.

No comments:

Post a Comment