Tuesday, April 26, 2011

Váš nový priateľ na telefóne má meno Quora



Nachádzate
sa v bežnej situácii: Narazili ste na zaujímavú otázku. Máte k dispozícii počítač s pripojením na internet. Ako budete postupovať pri hľadaní odpovede?



a) spravíte si rýchlu rešerš dostupných zdrojov a informáciu si z vyhľadaných kúskov poskladáte ako skladačku

b) necháte d
ucha kolektívnej inteligencie, aby odpoveď našiel za vás

Rozhodli ste sa šetriť svoj drahocenný čas a prejavíte dôveru užívateľom internetu? Vaším rozhodnutím je teda Quora, knowledge market (online trh poznatkov), ktorý posledných pár mesiacov zažíva v rámci internetových komunít a blogosféry ošiaľ. V nasledujúcom príspevku sa pokúsim priblížiť, čím si získala takúto pozornosť.

Kde sa Quora vzala?

Aj keď si Quora získava priazeň verejnosti predovšetkým v poslednom období, vytvorená ako beta verzia bola už v júny 2009 zakladateľmi Adamom D'Angelo a Charliem Cheevarom, bývalými pracovníkmi sociálnej siete Facebook (na obrázku). Funguje ako „kontinuálne zlepšovaná zbierka otázok a odpovedí“, ktoré tvoria a editujú samotní užívatelia.

Do užívateľskej prevádzky bola uvedená rok po založení, pričom v niektorých regiónoch (náš nie je výnimkou) je dodnes prístupná registrácia len na pozvánku. Takéto obmedzenie má pre službu niekoľko dôsledkov: v prvom rade by malo zabezpečiť, že obsah serveru pred masovým rozšírením bude na úrovni a kvalitný, odstránia sa technické komplikácie a taktiež by už otestovaná verzia mala v sebe obsiahnuť všetky potrebné pravidlá a regulácie, ktoré zabezpečia jej bezproblémový chod a kvalitu. Neopomenuteľným aspektom „exkluzívnej výlučnosti“ je určite ďalší podnet pre budovanie marketing buzzu okolo služby.

Názov Quora má niekoľko možných vysvetlení, nad ktorými sa v Quore vedú diskusie. Skratka „Question or Answer“ je tým v prvom momente najzjavnejším, ak by sme však hľadali v hlbších súvislostiach, dopátrame sa k slovu latinského pôvodu Quorum, alebo spojeniu slov Questions - Agora, otvorenému priestoru pre pokladanie otázok.

Ako to funguje?

Podľa mnohých užívateľov vás Quora dokáže pohltiť a stane sa vašou závislosťou (viď printscreen témy Závislosť na Quore :-). Funguje na princípe zvanom inverse blogging, pri ktorom užívateľ získava názory k témam z más, vo formáte Q&A's. Tým sa odlišuje od klasického blogovania, kedy autor vo forme blogového príspevku vysiela tematické informácie k masám (zdroj: Quora).

Anonymný užívateľ položí Quore otázku, a ostatní užívatelia (už neanonymní) mu na ňu odpovedajú či hlasujú za odpovede iných. Otázky majú priradené kľúčové slová a sú podľa nich zhlukované do tematických okruhov. Prednosťou je, že tak dochádza k spájaniu tém a ľudí s podobnými, často aj veľmi špecifickými záujmami a má potenciál stať sa vyčerpávajúcou zbernicou odborných či profesionálnych informácií. Quora funguje ako platforma pre stret ľudí s podobnými záujmami, z odborov a oblastí, a prebieha v nej výmena, editácia a korekcia poznatkov.

Quora v tom nie je sama... Answers, Twitter, Wikipedia

Vravíte si, že predstavením tejto služby autori neobjavili Ameriku? Čiastočne sa jedná o pravdu, konkurenciou služby sú už etablované stránky ako Answers.Yahoo.com či Answers.com. Oproti nim však Quora disponuje vlastnosťou, že všetci jej užívatelia vystupujú z anonymity. Navyše, všetky otázky a témy presnejšie kategorizuje do okruhov. Logicky tak nekoná za účelom odpovedí ad hoc, ale aby vytvorila zbierku všetkých dostupných informácií vzťahujúcich sa ku konkrétnej téme či oblasti, čím vzniká kolekcia informácií a hesiel na princípe Wikipedie.

Neraz sa nám stane, že sa pri hľadaní odpovedí obraciame na sociálne siete - na Facebooku (resp. opakovane avizovanej aplikácií Facebook Questions) či Twitteri otázku „postneme“ a čakáme, ktorí kamaráti sa nám ozvú. U Quory platí, že viac (rozmanitých) hláv toho viac vie, takže pokiaľ položíte otázku tu, poradiť môže ktokoľvek z jej užívateľov. Neobmedzuje vás len na váš kontakt list. Poskytuje však aj možnosť prepojienia účtu s Facebookom a Twitterom.

Quora síce funguje na princípe ako sociálna sieť, ale zachováva si punc serióznosti - jej zámerom je zbierať a rozširovať databázu informácií vďaka dostupnosti neobmedzeného množstva zdrojov - nie stať sa diárom a fotogalériou sociálneho života jednotlivých účastníkov.

Z platformy Twitteru prevzala funkciu „nasledovania“ – môžu sa z vás stať „followers“ tém, ktoré zaujímajú vás či vašich priateľov, a tým pádom k vám nové informácie budú prichádzať samé.

Quora je teda hybridom prvkov už existujúcich internetových služieb a snaží sa ich správne skombinovať a zdokonaliť. Práve to ju posilňuje a zabezpečuje jej stúpajúce renomé a popularitu.

Aj nad Quorou sa vynárajú otázniky, na ktoré ešte nenašla odpoveď

Okolo Quory panujú vo väčšine prípadov pozitívne správy a očakávania, že prinesie pozitívnu zmenu v prijímaní informácií. Nájdu sa však aj skeptici, ktorí prekúkli marketingovú bublinu a službe vyčítajú hneď niekoľko prvkov. Prvou prekážkou je tá, ktorej čelí napríklad aj Wikipeda a je obvyklou hrozbou u kolektívnej inteligencie a produsage - zahltenia nekvalitnými, nerelevantnými a nesprávnymi informáciami (obzvlášť po odstránení výlučnej registrácie na pozvánky a sprístupnení masám). Odstránenie pozvánok bude pravdepodobne skúškou ohňom aj z hľadiska využitia služby. Dodnes nie sú k dispozícii presné štatistiky o počte užívateľov (viď tu), dokonca na túto otázku nedokáže odpovedať ani Quora sama, a tá by pritom mala mať odpoveď na všetko. V minulosti sme už viackrát boli svedkami marketingového hype technológií, sprvu mienených ako exkluzívne verzie určené k zdokonaleniu skalnými užívateľmi, ktoré však následne reálne masové uplatnenie nenašli (viď Google Wave).

Chceli by ste sa dozvedieť o téme viac? V prípade akýchkoľvek otázok sa prosím obráťte na Quoru :-)
Ak zatiaľ prístup nemáte, napíšte mi do komentárov svoj mail a už len netrpezlivo očakávajte pozvánku.

2 comments:

  1. prosím o pozvánku na: KubaPszczolka(-zavináč-)gmail(-dot-)com. dík moc

    ReplyDelete
  2. joel.kwol(zavinac)gmail.com
    ďakujem pekne

    ReplyDelete