Sunday, April 10, 2011

Křidýlko nebo stehýnko? Staňte se slavným hodnotitelem restaurací


Kde dobře jíst a nakupovat? To je nejen zásadní otázka všech milovníků dobrého jídla a večeření v restauracích, ale i motto úspěšného projektu Scuk.cz. Internetové stránky, na kterých lidé hodnotí restaurace a ostatní provozovny, které souvisí s jídlem a nakupováním potravin, založil jeden z nejznámějších českých foodbloggerů pan Cuketka (Martin Kuciel). „Scuk vám pomůže najít řezníka s těmi nejlepšími klobáskami. Řekne vám o restauraci ve vašem městě, kde kuchař nemá své hosty za blbce. Poradí vám, kde koupit čerstvou zeleninu nebo třeba vajíčka od malých producentů a farmářů,“ píše o svém projektu jeho zakladatel. Z úvodního slova je patrné, že Scuk se nevěnuje pouze hodnocení restaurací, ale i řeznictví, cukráren, rybáren, trhů, zelinářů a mnoha dalších.

V hlavním okně stránky se orientujete v interaktivní mapě (Googlemaps), na které jsou zakresleny jednotlivé podniky různými barvami, podle toho, do které kategorie spadají. Po mapě se pohybujete tak, jak jste zvyklí z jiných stránek. Najdete si svoji obec, nebo městskou část, která vás zajímá, a zobrazí se vám barevné terčíky v okolí. Po rozkliknutí se dozvíte všechny potřebné informace – přesnou adresu, kontaktní údaje a hlavně hodnocení podniku.

Podniky, které nesplní určitá kritéria, se vám na Scuku ani neukážou. Naopak ty, které dostanou nadprůměrná hodnocení, získají sympatickou nálepku „Mňam“.

Jak to funguje?

Internetový projekt funguje na principu kolektivní inteligence. Hodnotitelé jsou prověření příznivci gastronomie, kteří nejsou nijak spříznění s objekty svých kritik či pochval.

Hodnocení se na Scuku udílí v podobě okvětních lístků, maximální počet je pět. Ke každému podniku si můžete přečíst i delší recenzi, ze které dozvíte podrobnosti o kvalitě prostředí, servisu a kvality. A právě tyto tři kategorie jsou brány jako univerzální parametry pro hodnocení jak restaurací, tak gastroobchodů. Prostředí zahrnuje všechny vnější vlivy, jako je kultura prodeje, atmosféra nebo čistota. Servis odráží kvality personálu a služeb, které podnik nabízí. Kvalita je kritériem, na které klademe největší důraz.,” popisuje systém hodnocení provozoven pan Cuketka.

Hodnotitelé navíc musí ctít Kodex. V něm se například zavazují, že se nebude snažit nějaký podnik poškodit, že budou hodnotit zodpovědně a pravdivě či že nemají žádný osobní či finanční zájem v podnicích, které recenzují.

Prolínaní s realitou

Lidé, kteří se aktivně účastní práce na rozvíjení Scuku nevystupují pouze schovaní za svou virtuální identitu, ale scházejí se i v reálném světě. Pro provozovatele projektu Scuk je důležité, že hodnotitelé jsou spolehliví a prověření (prý dokonce ověřují i jejich totožnost). Z velké části to jsou lidé, kteří se seznámili díky blogu pan Cuketky, kde se aktivně zapojovali do gastronomických diskusí.

Nicméně, přidat se může i vy a zapojit se tak aktivně do gastronomického produsage. Stačí, že se vyznáte v jíde a pití a dokážete své zkušenosti a dojmy srozumitelně předat dál. Pokud vás láká navštěvovat výborné restaurace či kavárny, v přestrojení ochutnávat vybrané lahůdky a dělit se se svými názory s ostaními lidmi, neváhejte a napiště na info@scuk.cz. Nejprve budete muset vyplnit krátký doatzník a potom, už budete moci napjatě očekávat pozvánku na stránky. Z počátku budete vystupovat jako recenzent-nováček a čím budete lepší, tím máte větší šanci stát se hodnotitelem se vším všudy. Scukaři dokonce plánují pro nováčky zavést ve druhé polovině letošního roku vzdělávací program, který rozšíří jejich gastronomické obzory.

V souvislosti s Scukem se začíná objevovat i zboží, které úzce souvisí s tematikou projektu. I když je web sponzorován internetovým obchodem mall.cz, prodej drobných pomůcek jistě oživí jeho rozpočet. A tak si můžete pořídit praktickou plátěnou tašku s logem (na brouzdání po farmářských trzích) či roztomilé odznáčky (pro „nenápadné“ hodnotitele). Věci prodává Geekshop.cz

Propojení s ostatními médii

To, že je nějaký projekt provázaný i se stránkou na Facebooku a profilem na Twitteru, je v dnešní době už zcela standardní. Scuk obě tyto sociální sítě používá a navíc je těsně spojen také s blogem, který pouští čtenáře do zákulisí projektu, seznamuje je s hodnotiteli a umožňuje s nimi diskutovat. Mimo jiné stránky nabízejí nově také pravidelně rozesílaný newsletter (e-mailový scukletter), který shrne nejdůležitější události ve světě lahůdek.

Michaela Raková

No comments:

Post a Comment