Tuesday, April 26, 2011

První on-line svatba v historii

"Once upon a time there was a normal girl called Catherine Middleton dating princ William and now they are getting married online..."


V pátek 29. dubna se odehraje pohádková svatba v londýnském Westminster Abbey, kterou bude podle odhadů sledovat asi čtvrtina lidstva i přesto, že nebyla pozvaná přímo královskou rodinou. Umožní to nejen 7000 akreditovaných novinářů, ale i nová média, která neustále nabízí nové možnosti v komunikaci. Ta ale nečekají na den "D", ta už aktivně vtahují člověka do příprav kolem svatby. Primárním artiklem už nejsou jen hrníčky a ručníky s podobiznou budoucího královského páru, ale hlavně informace, zákulisní detaily, drby a možnost se aktivně zapojit.


Sociální média mezi svatebními hosty

Podle oficiální webové stránky připravované královské svatby si princ William a Catherine Middleton přejí, aby byl jejich svatební obřad co nejpřístupnější veřejnosti. V oficiální zprávě informují o tom, že k tomu využijí zejména sociální media, konkrétně následující: oficialní webové stránky http://www.officialroyalwedding2011.org/, Flickr, Twitter a Facebook účty a v neposlední řadě vyhrazený Youtube kanál "The Royal Channel". Cílem má být online platforma, která nabídne interaktivní pokrytí celé události s aktualizovanými informacemi, fotografiemi, přímým přenosem a hlavně unikátním "bonusovým" materiálem.

Oficiální stránka využívá všech výhod éry webu 2.0 a slouží i jako rozcestník k dalším komunikačním a interaktivním možnostem. Intuitivně naviguje uživatele např. na zmíněný Youtube kanál pozvánkou k přímému přenosu svatebního obřadu s doprovodným multimediálním blogem kostela St. James Palace. The Royal Channel bude vysílat záznam z televizní stanice BBC bez komentáře reportéra, zato s živým komentářem k historickým souvislostem, s bonusovými fotky, s Twitter aktualizací apod. Ať už ji bude člověk sledovat z pohodlí domova anebo se bude pohybovat v blizkosti svatebního průvodu, ve svatební den 29. dubna 2011 se spojí Twitter, blog a stream "naživo", aby se postaraly o aktuální monitoring celé události od začátku do konce a uživatelé budou moci celý proces komentovat.

Produsers jsou také zváni



Pro ještě více personalizovaný efekt má každý přístup k Facebook účtu uživatele The British Monarchy, kde si může najit "event" The Royal Wedding a stát se tak "oficiálním" hostem klinutím na „Im attending“. V takovém případě je slušností přinést dárek a i to je možné přes sociální média. Budoucí manželský pár uvádí na svých oficiálních webových stránkách k svatbě, že si ze všeho nejvíce přeje pomoci těm, kteří to nejvíce potřebují. Proto si přejí, aby co nejvíce darů bylo ve formě finančního příspěvku do charitativní sbírky, která byla zavedena speciálně k příležitosti jejich svatby. Nemusíte se bát, že by byl dárek moc neosobní, protože peníze se později přerozdělí do charitativních organizací pěti oblastí, které princ William a Catherine považují za nejdůležitější a nejbližší svému srdci.



Další možností je zagratulovat jim „osobně“ přes The Royal Channel na Youtubeu, kde je uložena jejich „Wedding book“ – jde o virtuální svatební knížku, kde mají uživatelé Internetu možnost nahrát „videopřání“ přes svůj mobilní telefon anebo laptop. Najdete tam příspěvky od vedení různých organizací a institucí, které princ William anebo královská rodina podporuje stejně jako „random“ lidi z celého světa. Jsou dále vyzváni k tomu, aby se podělili o to, jak budou velký svatební den trávit a jak budou oslavovat. Projevuje se zde trend zvaný produsage, který apeluje na proaktivitu, interaktivitu a kreativitu uživatele komunikačních médií. Produser se zase může těšit z toho, že má přístup k seznamu hostů a zasedacímu pořádku, k detailnímu programu svatebního dne, že zná repertoár hudebního doprovodu a jméno fotografa anebo viděl obrázky svatebních šat, svatebního dortu, písemné požehnání královny Alžběty II, nové poštovní známky s portrétem snoubenců apod. K dispozici jsou samozřejmě i méně oficiální záležitosti jako fotografie z dětství Catherine, odhady za kolik se vydraží šaty, kterými údajně okouzlila Williama anebo jak se daří dvojníkům královského páru.


http://www.youtube.com/watch?v=h8O44RQ_aWw&feature=player_embedded

The Royal Channel se snaží o to, aby se všichni kdo mají zájem podíleli na vytvoření slavnostní atmosféry, aby se doslova stali součástí celé velkolepé události ať už tím, že potvrdí svoji účast (a tím pádem podporu) na svatbě na Facebooku anebo se „podepíše“ do svatební knihy, která bude pro manželský pár památkou na jejich významný den. Vytváří se tak nevídaný, ale v budoucnu snad stále častější způsob interakce přes nová média, která dokáže vytvářet pocit sounáležitosti a soudržnosti.


Nové aplikace jako svatební dar

Kdybyste chtěli vědět, kudy pojede svatební průvod, stačí se doklikat k 3D mapě přes Google Earth.

http://www.youtube.com/watch?v=1LdjvZbYIR8&feature=player_embedded



Za melodie svatebního pochodu vás provede londýnskými ulicemi až k Westminster Abbey, kde si William a Cate mají říct své "ano". Ten před pár dny spustil k této významné příležitosti novou aplikaci - možnost 3D virtuální prohlídky kostela přes iphone nebo ipad s využitím nejnovějších skenovacích a 3D modelingových technologií. Samozřejmě láká uživatele na to, že je provede uličkou, kterou povede Catherine její otec k oltáři, a upozorní na historické souvislosti relevantní ať už fakticky nebo symbolicky k obřadu. Dále nabídne archivní fotografie a biografie významných svatebních hostů.



Transmediální "love story"

O tom, že mediální pokrytí události bude velkolepé není pochyb. Snad každý má ještě v paměti dlouho vlečku princezny Diany, když si brala prince Charlese a vypovídá o tom i zmíněných 7000 akreditovaných novinářů. Z českých médií poskytne přímý přenos svatby televize Nova a ČT24. Televize Nova dokonce plánuje živý online přenos na svém webu TN.cz v rámci speciální rubriky Královská svatba a další příspěvky se objeví v pořadech Snídaně s Novou, Víkend a Střepiny, jak uvedla mluvčí Novy Michaela Fričová. Další média jako televize Prima, Český rozhlas, Rádio Impuls a Frekvence 1 zase plánují nasadit do Londýna své zvláštní zpravodaje. Podle vzoru transmediálního vyprávění se přímé přenosy a reportáže doplní i jinými žánry, např. dokumentárními filmy anebo romantickými snímky - ve svatební den zařadí televize Nova do večerního programu americko-britský film William a Kate, který přiblíží „pohádkový“ příběh lásky syna následníka trůnu a neurozené Cate Middleton a nástrahy, jimž musel pár čelit ze strany médií i královské rodiny.



Jejich příběh se má dočkat i komiksového zpracování ještě před svatbou. Navíc média využijí speciálních hostů z různorodých oblastí s různorodými postřehy k svatební události roku, např. v Radiožurnálu bude hostem odbornice na moderní britské dějiny Lenka Rovná, která vysvětlí, jaké změny událost vnese do života novomanželů a jaký vliv má královská rodina na britské politické scéně. Rádio Česko plánuje sérii rozhovorů s armádním historikem o roli armády a s tím spojené etikety a symboliky na svatbě. Součástí transmediálního vyprávění jsou i suvenýry, proto jich na závěr pár vyjmenuju: klíčenky, porcelán, trička, kryty na mobil, ale i kurióznější toaletní prkýnka, boxovací rukavice anebo tenhle roztomilý čaj.




http://www.mediar.cz/svatbu-prince-williama-bude-sledovat-ctvrtina-lidstva-cekaji-britove/

http://www.officialroyalwedding2011.org/


http://www.officialroyalwedding2011.org/blog/2011/April/19/An-update--The-Royal-Wedding-Online

1 comment:

  1. Svatba Willa a Kate v online prostu hodně rezonovala a PR Buckinghamského paláce tomu šlo hodně naproti. Vše samozřejmě doplňoval tématický merchandise. Pamatuji si, že dokonce jsem někde viděl i snubní prsteny s jejich iniciály, respektive, že tam byl nějaký citát ve stylu "Will + Kate = Já a ty" nebo nějaká podobná šílenost. To už je asi hodně přes čáru. Zajímavé by bylo kvalitativní i kvantitativní porovnání výstupů, které se týkali svatby Meghan. ;-)

    ReplyDelete