Sunday, January 22, 2017

Fotoaparát nebo iPhone? Iphoneografie jako nový umělecký směr

Abstrakt

Práce se opírá o článek Iphoneography as an emergent art world autorek Megan Halpern a Lee Humphreys. Ten vyšel v roce 2016 v časopisu New Media & Society. Zabývá se vznikem iPhoneografie jakožto nového uměleckého směru. S příchodem chytrých telefonů se mění podstata fotografování, uživatelé jsou schopni na jednom zařízení fotografii pořídit, editovat i sdílet. Nicméně v oblasti České republiky se jedná zatím o fenomén neznámý. Navazující výzkum se zaměří na fotografy, kteří vlastní iPhone, ale i přes to stále fotografují na digitální zrcadlovky. Informátoři mají na Facebooku svoji fanpage, kde zveřejňují své fotografie. Práce se ptá, podle čeho uživatelé volí, které zařízení pro pořízení snímku využijí, když iPhone nabízí velice dobrou a kvalitní alternativu k digitální zrcadlovce.

Abstract

This essay is based on the article of Iphoneography as an emergent art world written by Megan Halpern and Lee Humphreys. It was published in 2016 in a New Media & Society magazine. It is focused on the establishment of iPhoneography as a new art world. The process of taking photographs changed dramatically when smartphones begin to gain success by its users. Nowadays users are able to do all of the processes on one device, they can capture a photo, edit it and share it via social media. In Czech Republic iPhoneography is still not well known as an art. A research based od this article is focused on users who have have both DSLR camera and iPhone. Respondents – artists share their photographs on Facebook where they have their own fan pages. This paper is trying to find how users make the decision of what device they are going to use for capturing the photo.

Zdroj

Halpern, Megan a Lee Humphreys (2016) Iphoneography as an emergent art world. New Media & Society [online]. 2016(1), 62 - 81 [cit. 2017-01-21]. Dostupné z: http://journals.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/full/10.1177/1461444814538632

5 comments:

  1. Dřív toto ještě moc neplatilo, ale ty fotky z dnešních iPhonů se opravdu bez problému vyrovnají moderním fotoaparátům. Právě toto byl důvod, proč jsem si před časem iPhone konečně koupil. Jsem s ním velice spokojený. Teď ještě uvažuji nad Apple Watch. Kamarád prodává jedny s rozbitým displejem, tak do nich asi půjdu. Dá mi je v podstatě za pusu. Navíc co jsem se díval, tak výměna displeje apple watch není až tak drahá, takže by se mi to pořád vyplatilo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak hlavně dávejte pozor na to, aby ten nový displej byl kvalitní. Osobně s výměnami displejů moc dobré zkušenosti nemám. Jinak Apple Watch mám taky a právě na ten displej se snažím si dávat co největší pozor. Hned jak jsem si je koupil, tak jsem si z https://www.ireminky.cz/ koupil i takové to ochranné sklo.

      Delete
  2. Jak se říká, nejlepší fotoaparát je ten, který má člověk zrovna u sebe. A v tomto jsou iPhony fakt super. Dnes už je ta kvalita fotografií výborná. Já například už na nic jiného, než svůj iPhone nefotím. Právě proto mě trochu zamrzelo, když se mi nedávno na tom mém rozbil displej. Naštěstí to ale šlo vyměnit a opět je funkční. Pro jistotu jsem si k němu tentokrát koupil i tvrzené sklo na iPhone.

    ReplyDelete
  3. Právě foťák byl asi ten hlavní důvod, proč jsem iPhone dlouho chtěla. Kamarádka ho má, myslím že iPhone 12 a ty fotky z něj jsou prostě super. I v noci to fotí skvěle. Dívala jsem se na ty dvanáctky a na můj vkus je to pořád dost drahé, tak jsem si nakonec z https://www.f-mobil.cz/mobilni-telefony__os_apple-ios koupila iPhone 11. Myslím si ale, že co se fotek týče, tak je to srovnatelné. Já jsem spokojená. :)

    ReplyDelete
  4. Já jsem si koupil iphone 12 z https://www.jabkolevne.cz/apple-iphone-12/ a fotky dělá perfektní. Myslím si, že by hravě strčil do kapsy kde jaký foťák. Takže za mě je investice do foťáku zbytečná. Stačí pořádný mobil a nemusíš mít pak dvě věci, které třeba nebudou ani jedna 100% výkonná, kvůli úspoře peněz.

    ReplyDelete