Friday, April 6, 2012

Nová média – šance pro podnikavé studenty?

Řada veleúspěšných projektů nových médií vznikla „na koleni“ v malém studentském pokojíčku. Pro příklady skutečně nemusíme chodit nikterak daleko:

Třeba… Google. Projekt dvou mladých mužů (Larry Page a Sergej Brin), kteří založili společnost v době svých studií na Stanfordově univerzitě. Kompletní historii Googlu si můžete v češtině přečíst zde.

Nebo Facebook. Historii této sociální sítě, která v lecčem kopíruje příběh zakladatelů Googlu, zná i díky filmu The Social Network skoro každý. Tedy jen ve zkratce: Facebook vytvořil vysokoškolák Mark Zuckerberg se svými přáteli na kolejích Harvardu.

Internetové projekty, které mají potenciál, vznikají i v hlavách českých studentů. Vyprávět by o tom mohl například Jan Mittner, který už při studiích na Fakultě informatiky a statistiky VŠE založil se dvěma přáteli Jízdomat. Jedná se o službu, která zprostředkovává takzvanou spolujízdu, a je nejenom mezi studenty velmi oblíbená.

Z podobného principu, na jakém je postaven třeba zmíněný Jízdomat, vychází také nová internetová služba PIKR.cz, tedy Pomocník Ihned K Ruce. Jejími zakladateli jsou – ano, tušíte správně – také studenti. Filip a Adam Surákovi a Jakub Haluška, kteří pocházejí z Ostravy a studují tamní Vysokou školu báňskou - Technickou univerzitu Ostrava, měli dojem, že v Česku chybí služba, která by umožňovala vyhledávat pomocníky pro drobné úkoly (takzvaný microworking).

Fenomén mikroprací už je v zahraničí známý a za jeho průkopníky jsou považováni například LiveOps nebo Amazon Mechanical Turk. Microworking spočívá v tom, že se nějaký velký projekt rozdělí na velmi malé úkoly, na nichž může pracovat spousta lidí – třeba studentů, důchodců nebo rodičů, kteří jsou v domácnosti. Jako by se tím tak trochu naplňovala technooptimistická vize, že s internetem a novými médii vůbec nám bude na světě hned o trochu lépe.

Ale zpátky k projektu PIKR.cz. Tři studenti z Ostravy ho založili v únoru 2012 a jedná se o webovou platformou všech, kteří něco potřebují ihned udělat, a těch, kteří to rádi udělají. Na webu PIKR.cz jsou jednotlivé úkoly rozdělené do celé škály kategorií. Pomocníka tu mohou lidé hledat v sekci domácí práce, nákupy, ale třeba i kreativa, přeprava, studium, kancelář, IT, hlídání, akce či řemesla.

Projekt funguje na principu produsage neboli produžívání. Production (tedy tvorbu) webu jako je PIKR.cz neobstarávají pouze a jedině webmasteři a autoři služby. Jistě, prvotní naprogramování a myšlenka vzešly od nich, ale nadále už programátoři o obsahu webu nerozhodují, tedy alespoň ne sami. Od momentu spuštění webu je už totiž web také v rukou users, (tedy uživatelů), kteří se ovšem stávají zároveň spolutvůrci obsahu. Hovoříme tedy o takzvaném produžívání. Tento pojem, který se objevil v souvislosti s rozvojem nových médií, funguje nejlépe právě na takových kolaborativních prostředích jako je třeba PIKR.cz. Obsah webu PIKR.cz byl tedy jeho autory jen načrtnut, konkrétní nápady, požadavky, úkoly i následné hodnocení už jsou v režii aktivních konzumentů, tedy vlastně producentů – takzvaných produživatelů.

Na webu PIKR.cz najdeme hned dvě skupiny takových produživatelů, kteří se ovšem mohou v různých oblastech proměňovat a přeskakovat z jedné role do druhé. PIKR.cz, „trh“ každodenních či nárazových úkolů, které lidé nestíhají, neumějí, nebo prostě jen nechtějí dělat, poskytuje služby zaprvé takzvaných Bossům. Boss je zájemce o nějakou službu, který si zadává úkol do systému. Jediné, co musí podniknout, je napsat krátký název úkolu, lokalitu, přesný popis práce, termín splnění úkolu a nakonec částku, kterou je ochotný za daný úkol zaplatit.

Pak přichází na řadu takzvaní Pikři, tedy lidé, kteří by daný úkol rádi splnili. Ti připisují k danému úkolu nabídky, z nichž si Boss může vybrat tu nejlepší. Tvůrcům webu šlo přitom o to vymyslet systém, který by byl naprosto transparentní. Důležité tedy je to, že zadavatel přesně určí, kolik je za službu ochoten zaplatit a tuto provizi pak Pikr také ve finále dostane.

Aby byla zaručena tato transparentnost, pracuje web taktéž s principem kolektivní inteligence. Podobně jako například na obchodním portálu Aukro mohou pak jak Pikři, tak Bossové napsat hodnocení toho, jak byli se službou spokojeni či jak hladce proběhla platba. Dobří „služebníci“ tedy pokračují dále, kdežto podvodníčci či neplatiči jsou vyřazeni hned v prvních kolech.

Jak tomu tak v dnešním internetovém prostředí bývá, tvůrci webu PIKR.cz myšlenku produsage rozvinuli taktéž na sociálních sítích, kde umožňují svým uživatelům ještě více než na webu komentovat novinky, vychytávky a funkcionality. Zde se „uživatelé“ webu ještě více stávají spolutvůrci, neboť mohou měnit jak obsah webu, tak i jeho funkčnost. Kromě Facebooku mohou fanoušci PIKR.cz sledovat i Twitter nebo Google plus.

Projekty jako jsou výše popsaný PIKR.cz nebo zmíněný Jízdomat budiž inspirací pro další podnikavé studenty. Ačkoliv jsme zatím na českých kolejích nevymysleli Google ani Facebook, nikdo neříká, že se to jednou nemůže stát. Vždyť historie nám ukazuje, že k tomu, abychom rozjeli veleúspěšné podnikání v oblasti nových médií, nám stačí vlastně jen dobrý nápad a velká dávka nadšení.

Anna Baumová

No comments:

Post a Comment