Sunday, April 8, 2012

Mass vs. Artistic Integrity Effect

Akční rpg trilogie Mass Effect, vyvinutá kanadským studiem Bioware, je některými považována za nejvýznamnější scifi univerzum své generace. Ze hry původně určené pouze pro X-BOX se rychle stala multiplatformní franšíza zahrnující vedle samotných her Mass Effect 1–3 také sérii knih, komiksů, aplikací pro iOS, sběratelských figurek a vesmír Mass Effectu má v budoucnosti obohatit také hrané a animované filmové zpracování.

Když producent Mass Effectu Casey Hudson v březnovém rozhovoru pro Digital Trends prohlásil, že si nepřeje, aby byla jeho hra lehce zapomenutelná, pravděpodobně tím neměl na mysli ten druh nezapomenutelnosti, kterou si závěrečný díl této space opery už za méně než měsíc od svého vydání stihnul vydobýt. Mass Effect 3 totiž možná navždy http://www.blogger.com/img/blank.gifzmění tvář herního průmyslu. Nikoliv ovšem zásluhou vlastních výjimečných kvalit. Hlavní zásluhy v této revoluci bude mít barevný model RGB, umělecká integrita, charita a cupcakes s vanilkovou příchutí.

Mass Choice Effect
Mass Effect je příběhem velitele Sheparda – popřípadě jeho ženské varianty, velitelky Shepardové, který se spolu s posádkou své lodi Normandy snaží zabránit návratu Reaperů, vyspělé rasy roboticko-organických vesmírných lodí, které na konci pravidelného, tisícovky let trvajícího cyklu ničí veškeré známé vyspělé civilizace vesmíru. Co při tom již od prvního dílu činilo tuto herní sérii tak přitažlivou, byla možnost volby.

Již od samého úvodu první hry měli hráči možnost ovlivňovat jak samotnou osobnost a osobní historii velitele Sheparda, tak prostřednictvím Shepardových rozhodnutí i svět kolem něj. Skrz dialog se Shepard mohl stát vesmírnou verzí Mirka Dušína i Drsného Harryho, a pomáhat neznámým kolemjdoucím stejně jako pragmaticky obětovat tisícovky životů ve prospěch většího dobra.

Řada těchto rozhodnutí se navíc do menší či větší míry promítla i do následujících dílů série. Postava potkaná v jedné hře se mohla o díl později Shepardovi připomenout e-mailem, postavit se při hádce za jednoho či druhého člena posádky mohlo v další hře odsoudit celou jednu rasu k záhubě. Systém takto importovaných rozhodnutí nebyl vždy dokonalý, a občas na sebe jejich dopad bral pouze podobu děkovných dopisů, které vaši osobní verzi masseffectovského univerza ovlivnily skutečně jen kosmeticky, hráčská rozhodnutí však vždy tvořila jeden ze základních prvků Mass Effectu.

Mass Effect Red, Blue and Green Edition
V měsících předcházejících vydání Mass Effectu 3 jeho vývojáři často hovořili o tom, jak jim finále série umožňuje na základě předcházejících hráčských rozhodnutí vytvořit diametrálně odlišné konce – podobu hry mělo pro každou verzi Sheparda ovlivnit přes tisíc proměnných, a rozhodně nemělo být finále omezeno na závěr A, B nebo C. Mass Effect 3 měl zároveň zodpovědět na všechny otázky, které sérii provázely od prvního dílu.

Jaké proto bylo překvapení hráčů, když stanuli před závěrečnou volbou, analogickou například podle Doyce Testermana k následující:



Poté, co Frodo strávil tři díly Pána Prstenů hledáním pomoci v boji proti Sauronovi a shromáždil nespočet spojenců, vylezl by na Horu osudu, kde by se setkal s Tomem Bombadilem, který by ho postavil před výše zmíněné tři možnosti. Ať by si navíc Frodo vybral kteroukoliv z nich, samotná scéna by se lišila v podstatě pouze barvou exploze: červené, modré nebo zelené. Co víc, členové Společenstva prstenu – včetně věrného Sama – by této explozi vždy unikli a vypravili se neznámo kam, aby společně se spokojeným úsměvem na rtech sledovali západ slunce.

Operation: Retake Mass Effect

Zatímco různé herní weby publikovaly nesčetné pochvalné recenze Mass Effectu 3, utvořilo se na oficiálním diskuzním fóru Bioware hnutí Retake Mass Effect, pojmenované v odkazu na ústřední slogan Mass Effectu 3 – „Retake Earth“ – které v petici vývojářům žádalo o komplexnější vysvětlení závěru a následků rozhodnutí, která hráči v průběhu samotné hry učinili, stejně jako o přidání nového, heroického konce, který by hráčům dal větší pocit uspokojení nad dosaženým výsledkem. Tato petice byla zároveň spojená s charitativní akcí, v jejímž rámci lidé nespokojení se závěrem Mass Effectu 3 mohli svou nespokojenost ventilovat příspěvkem na konto nadace Child’s Play.

Mezitím, co se Bioware zdržovali komentáře k celé situaci, začaly se k situaci vyjadřovat nejdříve herní weby, ale později i ekonomický magazín Forbes a dokonce i BBC. Prvotní reakce herních serverů jako IGN, Penny Arcade či Kotaku na Retake Mass Effect byla výrazně negativní. Colin Moriarty z IGN například ve svém videu tvrdil, že jsou správné a špatné způsoby, jak vyjádřit svůj nesouhlas s něčím uměleckým dílem – a požadovat po autorovi změnu jeho vlastního díla správné není. Fanoušci zkrátka na něco podobného podle Moriartyho nemají nárok. Když pak Bioware učinili oficiální prohlášení, informující o chystaném DLC, které bude reagovat na výtky vznesené fanoušky, hovořil dokonce o hrozbě vzniku nebezpečného precedentu.

Mike Serrels z Kotaku dále rozvíjí otázku oprávnění fanoušků požadovat změny a píše, že úpravou narativu podle přání fanoušků by došlo k narušení umělecké integrity celého díla. Hra jako Mass Effect je totiž podle Serrelse pečlivě vybudovaná do nejmenších detailů, škody, způsobené zpětnou změnu narativu by nemohla unést. Jakmile je jednou umělecké dílo uveřejněno, jakékoliv úpravy už nejsou možné. Jinak by byla znesvěcena jeho integrita.

Satirický komiks Penny Arcade zase za celým protestem proti konci Mass Effectu 3 vidí pouhou touhu po disneyovském happy endu a neschopnost unést hořký tón původního závěru.



Požadavků fanoušků se naopak zastal například Erik Kain z Forbes, který v jednom z posledních ze série článků, věnovaných Mass Effectu, vypočítává hlavní důvody, proč naopak Bioware se svým rozhodnutím vyjít fanouškům vstříc žádný nebezpečný precedent nevytvoří. On už totiž tento precedent existuje. Své umělecké dílo po vydání změnil i Arthur Conan Doyle, když nechal na přání čtenářů znovu obživnout Sherlocka Holmese. Zpětnými zásahy je pověstný dále například George Lucas, a alternativní konec ke své počítačové hře už vydalo v případě rpg Fallout 3 studio Bethesda.

Co víc, Mass Effect 3 je především interaktivní dílo – z tohoto hlediska by tudíž změna konce ovlivnila pouze tu část hráčů, která by se rozhodla tuto novou možnost ve vlastní hře využít. Integrita díla tak nebude narušena. Nemluvě o tom, že interaktivní podstata Mass Effectu činí z hráčů spoluautory příběhu. Což ostatně v interview pro Gamesbeat prohlásil i sám Casey Hudson.

The Cupcake Is A Lie

Poté, co se v rámci hnutí Retake Mass Effect vybralo 80 tisíc dolarů pro Child’s Play, přerušili zástupci této charitativní organizace, založené autory Penny Arcade, s hnutím spolupráci s tím, že nechtějí, aby byla jejich charita použita pro podobné účely – Child’s Play podle nich nesmí být prostředkem, nýbrž cílem.

Retake Mass Effect proto navázali spolupráci s jinými charitativními organizacemi, zároveň se ale hnutí rozhodlo i pro novou formu protestu. Na adresu hlavního sídla Bioware bylo doručeno na čtyři stovky dortíků s červenou, modrou nebo zelenou polevou, a označené písmeny A, B nebo C. Všechny měly stejnou vanilkovou příchuť.

No comments:

Post a Comment