Monday, April 9, 2012

Jak vyzrát na timeline!

Timeline neboli „moje historie“ na Facebooku - pro někoho novinka pro jiného již několikaměsíční záležitost. Pojďme se společně podívat na zoubek novinkám, které si pro nás facebook přichystal. Ve svém příspěvku se zaměřím zejména na novinky na firemních stránkách (Pages). Aktuální stav na Facebooku je takový, že mezi osobními profily najdeme ještě sem tam uživatele bez timeline, ale facebookové stránky se koncem března automaticky přepnuly do nové podoby všechny. Novinkami v timeline stručně provádí samotný Facebook. Je na každém individuálně, jak moc si se svým profilem chce vyhrát, zda má chuť z něj vytvořit onen deníček, který bude vyprávět jeho životní příběh, nebo bude naopak novým designem otráven. Pohledem kreativce je zde příležitost vyhrát si vizuálně s fotkami v záhlaví i na „zdi“ nebo si zpětně doplnit životní milníky. Naopak praktik může argumentovat nesmyslným rozdělením do dvou sloupců, které nepůsobí moc „user friendly“.

V ČR se zatím naplno nerozjely aplikace, které facebook nabízí, a které mají dle slov jejich tvůrců vdechnout vašemu profilu život. Mezi ty smysluplnější bych zařadila noviny The Guardian, aplikace sloužící ke sdílení poslouchané hudby nebo Runkeeper, který by měl zefektivnit vaše běhání, ale na mě to spíše působí jako silný motivační prvek, který vám pomůže běhat pravidelně. Tyto aplikace o nás tak prozradí něco navíc, něco víc než jsme jen psali do statusů. Dokážou zachytit, to jak trávíme volný čas, kde a s kým jsme, co čteme nebo kam až jsme doběhli. Mark Zuckerberg, muž stojící v čele Facebooku, označuje Timeline za „příběh vašich životů“ a chce z jeho uživatelů tahat víc a víc osobních údajů. (Server Lupa.cz dnes zveřejnil, že facebook koupil Instagram, aby toho o svých uživatelích mohl prozradit zase o trošku víc.)

Nyní bych se konkrétněji zaměřila na Stránky (Pages). Jedná se o jeden z nejpoužívanějších nástrojů pro propagaci firmy, značky nebo třeba seskupení na sociálních sítích. Umožňují propagaci dané značky a relativně snadnou komunikaci s fanoušky. Otázka, zda je Facebook nástrojem přímého marketingu, hýbe debatami social media odborníků, ale já bych se v tomto příspěvku raději podívala na to, jaké novinky timeline přinesl pro správce facebookových stránek. Stejně jako u osobních profilů se mění profilový obrázek. U Stránek však dochází k určitému omezení, co vše se nemůže obrázku objevit. Daniel Dočekal, internetový publicista na svém  IT/C zpravodajském serveru justit.cz zmínil několik z nich. Obrázek aktuálně nesmí obsahovat např.:

  • Cenové či nákupní informace, informace o slevě, pobídku ke stažení na vašem webu 
  • Kontaktní informace jako je webová adresa, e-mail, poštovní adresy – vše co patří do About
  • Odkazy/upozornění na Like/Líbí či Sdílej/Share nebo jakékoli další prvky Facebooku 
  • Call to action (jako „Get it now“ či „Tell your friends“) 
 O to větší kreativitu by tak správci měli použít při nastavování profilových obrázků, udělat stránku jasnou, vizuálně zajímavou a obsahově stručnou. Vizuální stránce mohou pomoci fotografie, které se na „zdi“ mohou objevit i ve větší velikosti (843 x 403), stačí u příspěvku s fotografii kliknout na „hvězdičku“ neboli důležité.

Možná jste si ještě před změnou na timeline všimli, že některé stránky měli tzv. landing tab
Smyslem této úvodní stránky bylo ukázat uživatelům, kteří ještě nejsou fanoušky stránky, proč by se fanouškem stát měli. S nástupem timeline odzvonilo i těmto landing tab a „nepřátelé“ time line měli hned další argument, kterým sráželi novinky na facebooku.

Pravdou zůstává, že nikdo z nás facebook nevlastníme, je to jen platforma, kterou využíváme zadarmo pro propagací naší značky. Je tedy na místě brát změny, tak jak přicházejí a neplýtvat zbytečně energií na neustálé stěžování si.

Změnilo se i základní menu, které bylo dřív řešeno jako tzv. záložky. Menu se aktuálně vměstnalo do čtyř boxů ve formě obrázků do horní části vpravo, hned pod velkým profilovým obrázkem. Na první pohled jsou vidět jen čtyři aplikace, ostatní jsou schované v rozbalovacím prvku. Nutno zmínit, že pořadí aplikací můžete měnit, pomocí pera v právem horním roku „obrázku“ aplikace (nutné mít zobrazené všechny aplikace).  Poté, co bude mít vaše stránka 25 fanoušků, může správce nastavit uživatelské jméno stránky (Upravit stránku -> Zdroje). Výsledkem je, že se v adrese Stránky za lomítkem nezobrazí řada náhodných znaků, ale vámi zvolené jméno, např.: https://www.facebook.com/pooh.cz

Výraznější změny zasáhly i statistiky.
Správce teď může v „panelu správy“ sledovat, sociodemografické údaje o svých fanoušcích, mapovat, jaký dosah mají jeho konkrétní příspěvky, jak moc se o jeho stránkách „mluví“ nebo jakého procenta virality dosáhl, tzn. procento uživatelů, kteří vytvořili příspěvek z příspěvku na stránce z celkového počtu uživatelů, kteří příspěvek viděli.

Pokud chcete mít kvalitní stránku je určitě potřeba si s ní „pohrát“, zjistit, co zajímá vaše fanoušky, kdo vlastně jsou a proč se vašimi fanoušky vlastně stali. Mít na paměti, že je potřeba vždy nabídnout trošku něco navíc než ostatní, soustředit se na obsah, který inspiruje, techniky, který vyburcují fanoušky k aktivitě. Pro Facebook strategii platí stejná pravidla jako pro jakoukoliv jinou strategii, proto vždy než začnete, stanovte si vizi a konkrétní cíle, kterých chcete dosáhnout. Dostat lajk je jen začátek, začátek vztahu mezi Stránkou a fanouškem, o kterého je potřeba se starat, aby jeho první návštěva nebyla i tou poslední…

Zdroje:
http://www.pammarketingnut.com
http://socialmediatoday.com
http://www.lupa.cz
http://www.justit.cz
www.facebook.com




No comments:

Post a Comment