Wednesday, April 15, 2009

Internet a mobilní telefony

Málokdo si dnes dokáže představit život bez mobilu či internetu, a dvojnásob to platí pro mladší generace. Tyto dvě technologie se staly zcela samozřejmou součástí našich životů. Zajímavé však je, že se vzájemně ovlivňují, vývoj jedné ovlivňuje vývoj druhé a naopak.
Mobilní telefon se stal novým přístrojem, prostřednictvím kterého se můžeme připojit na internet. Zatímco před pár lety byla tato možnost u mobilních telefonů ještě výjimkou a luxusem, výsadou drahých manažerských přístrojů, dnes již možnost připojit se na internet nabízí většina modelů telefonů. Výrobci mobilních telefonů museli vývoj přístrojů přizpůsobit rostoucímu zájmu o internet. Poskytovatele internetových služeb naproti tomu láká rozrůstající se počet uživatelů mobilního internetu. Představují pro ně lákavé publikum. Chtějí-li je oslovit, musí však své služby přizpůsobovat. Uživatelé mobilního internetu jsou totiž technologií telefonů částečně limitováni. Jedná se například o malý rozměr displeje, menší rozlišení, nižší rychlost připojení, ale i nemožnost prohlížet některé typy webových stránek a souborů. Pokud tedy chtějí uspět, musí tato omezení zohlednit.
Následující text se proto zabývá tím, jak toto vzájemné ovlivňování a přizpůsobování probíhá v praxi, a to na konkrétním příkladu z českého prostředí. Portál
http://www.seznam.cz/ je nejpoužívanějším českým vyhledávačem, a právě Seznam během posledního roku udělal několik významných kroků, aby se více přiblížil uživatelům mobilního internetu.
V březnu 2008 představil Seznam svůj první balík služeb pro mobilní telefony. Hlavní příčinou byla snaha zpřístupnit své služby široké veřejnosti a neomezovat je pouze na uživatele se smartphony. V první vlně zpřístupnil následující služby: Vyhledávání, Email, Firmy, Mapy, Sreality, Zboží, Lidé, Slovník, Encyklopedie a Obrázky. Nabídka byla postupně rozšířena o další. V současné době tak mobilní uživatelé internetu mohou využívat také služeb, jako jsou Spolužáci, Sauto, Počasí, TV program, Novinky či Sport. K mobilním službám Seznamu se dostanete velmi snadno, stačí do svého vyhledávače zadat adresu
wap.seznam.cz nebo m.seznam.cz. Tak se dostanete na hlavní stránku s rozcestníkem. Chcete-li se dostat přímo na stránku konkrétní služby, stačí zadat klasickou podobu adresy, místo www však doplníte písmeno m. Například na stránku Spolužáci se tak dostanete snadno zadáním adresy m.spoluzaci.cz.
Mobilní služby Seznamu zaznamenaly velký úspěch a počet uživatelů neustále roste, k obrovskému nárůstu došlo zejména v posledních měsících. V březnu 2009 si uživatelé během
12 milionů návštěv prohlédli přes 52 milionů stránek mobilních služeb Seznamu. Příčinou jsou pravděpodobně výhodné nabídky mobilního připojení, které telefonní operátoři nabídli v předvánočním a povánočním období. Nejen díky tomu se Seznam své působení na internetu rozhodl rozšířit.
Většina internetových serverů samozřejmě nefunguje na „dobročinném“ principu a usilují o výdělek. Běžné internetové reklamní formáty jsou však uzpůsobené pro počítačový monitor. Pro displej mobilního telefonu jsou velmi malé a tudíž zcela nevhodné. Právě proto přišel Seznam 1. dubna 2009 s horkou novinkou a začal nabízet reklamu do mobilních telefonů.
Seznam bude nabízet reklamu prostřednictvím mobilního zápisu do katalogu
Firmy.cz. Služba je připravena tak, aby se veškeré důležité informace zobrazily uživateli na obrazovce mobilního telefonu najednou. Uživatel má možnost na uvedené telefonní číslo přímo zavolat nebo si jednoduše jediným stisknutím tlačítka kontaktní informace uložit do svého telefonu. Kromě informací o firmě a jejího loga, umožňuje nová služba také zobrazení fotografií, umístění na mapě či plánování trasy.
Další reklamní formát představuje klasická bannerová reklama, avšak v podobě vhodné pro displeje mobilních telefonů. Třetí novou možností je mobilní obdoba služby Sklik.
Technologická příprava konceptu trvala asi 6 měsíců. Nedořešeným problémem zůstává měření návštěvnosti mobilních služeb, Seznam však na řešení intenzivně pracuje.
Seznam je jedním z prvních odvážlivců, kteří se opovážili vydat se na neprobádanou cestu internetové reklamy v mobilních telefonech v českém prostředí. Vzhledem k tomu se výsledky Seznamu pravděpodobně stanou orientačním ukazatelem pro všechny ostatní, kteří by chtěli mířit podobným směrem. Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů mobilního internetu se bezesporu jedná o lákavou příležitost. Podle časopisu
Marketing & media by internetová reklama v mobilech v letošním roce měla vydělat přes 100 milionů.
O tom, že obliba mobilního internetu neustále narůstá, není pochyb. Svůj podíl na tom má kromě výrobců mobilních telefonů a provozovatelů internetových serverů také třetí strana – mobilní operátoři. S provozovateli serverů intenzivně spolupracují a výjimkou není ani výše zmiňovaný Seznam. Mobilní připojení se tak dnes dá pořídit již za velmi slušnou cenu a služba se tak stává přístupnou pro skutečně širokou veřejnost. Díky tomu, jak říká reklama jednoho mobilního operátora, můžeme být dnes on-line téměř kdekoliv.

1 comment: