Wednesday, December 2, 2015

YouTube Red: Konec bezplatných videí nebo cesta ke kvalitnějšímu obsahu?

Koncem října letošního roku odstartoval internetový gigant YouTube novou placenou službu s názvem YouTube Red. Za měsíční poplatek nabízí pro předplatitele mnoho výhod, ale přináší také kontroverzi a mnoho otazníků u pravidelných diváků i samotných autorů videí. Přinese tato změna jen výhody nebo je společenská komunita, která se za 10 let fungování této sítě vytvořila, v ohrožení?


Co tedy YouTube Red za $9.99 měsíčně nabízí?
  • Žádné reklamy
  • Offline sledování
  • Přehrávání na pozadí
Kromě těchto hlavních výhod je uživatelům také k dispozici služba Hudba Google Play, která poskytuje legální přístup k hudbě. YouTube se dále zavazuje k nabídce exkluzivního obsahu, který nebude v bezplatném režimu k dispozici. 

Navíc tímto poplatkem z části podporujete své oblíbené YouTube Partnery, jelikož jejich výdělek funguje především na podílu ze shlédnutých reklam. Používáním uživatelských rozšíření jako např. AdBlocku YouTube přichází až o 40% zisku z reklamy, což může být jedním z důvodů k zavedení placené služby. (zdroj: http://pewdie.tumblr.com/post/132147138150/thoughts-on-youtube-red)


Konkurence

Na první pohled se zdá, že se chce YouTube vydat na nový trh a konkurovat společnostem, jako jsou např. Netflix a Hulu s filmy a seriály nebo i hudební Spotify. Robert Kyncl, Chief Business Officer s českými kořeny, ale popírá boj s konkurencí jako hlavní cíl vzniku placeného YouTube, což podporuje domněnku o boji proti AdBlocku. „Naše služba je naprosto odlišná od praktik Netflixu, každý krok, který jsme podnikli, je o 180 stupňů opačný.“

Hlavní rozdíl je patrný v obsahu, které obě společnosti nabízí. Zatímco společnosti typu Netflix nebo Hulu se soustředí hlavně na filmy a seriály, YouTube Red je založený na exkluzivní produkci s největšími, již zavedenými hvězdami YouTube, jako jsou např. PewDiePie, The Fine Brothers nebo IISuperwomanII. Peníze od předplatitelů jim dodají prostředky a možnost pracovat s profesionální produkcí, kterou na jejich kanálech zdarma neuvidíme. Ve spojení s volným přístupem k Hudbě Google Play se měsíční poplatek 10 USD zdá jako přijatelný.


YouTube komunita v ohrožení?

Od založení v roce 2005 prošlo YouTube velkou změnou a dnes je to hlavně sociální síť s obrovskou komunitou odběratelů, kteří se slučují u jednotlivých kanálů osobností. Fakt, že sledování bylo vždy zdarma, vytvořil jedinečné pouto mezi diváky a vlastní specifické prostředí.

Nyní s příchodem placeného obsahu přichází otázka, zda vůbec a jak tento krok ovlivní vztah mezi odběrateli a YouTube Partnery, protože najednou bude jejich publikum diferenciované podle toho, zda používají předplacenou verzi nebo ne. Jestli je pro Partnery vstup do Red programu otázka svobodné volby, nebo jejich odmítnutí bude mít následky, se asi těžko dozvíme.

John Green, polovina veleúspěšné dvojice bratrů Vlogbrothers, se nad tímto problémem zamýšlí a poukazuje na vztah s odběrateli. Na závěr také dodává:

„At it’s best, YouTube is not something you watch, it’s something you’re a part of.“


Služba je zatím dostupná pouze v USA, ale v budoucnosti je plánováno rozšíření i do světa. Přístup je zajištěn pomocí aplikace v mobilních zařízeních (dostupné pro iOS i Android) nebo v chytrých televizích.

Využili byste placené služby YouTube Red, pokud by byla dostupná v České republice, nebo je pro vás několik vteřin reklam snesitelné? Jestli je tento krok YouTube šlápnutím vedle či výborně zvládnutou business strategií ukáže jen čas. 

Autorka: Anna Mlejnková

Zdroje:









1 comment: