Thursday, December 3, 2015


Řezník vs. Ortel a jejich úspěch na Českém slavíkovi

Řezník zpívá sprostě, Ortel zas vyzývá k nenávisti islámu. Oba oslovují velmi odlišné posluchače a oběma jim jejich fanouškovské skupiny přinesly vítězství v anketě Český slavík. Cenu si však odnesl jen islamofobní Ortel. 


Cítit se budou v právu
Ti v tom černým hávu
Útočí jen v davu a svatou válku ctí.
Pro Aláhovo slávu, uříznou ti hlavu
Mají jen o to snahu, zastavme šílenství! 

Videoklip písně Mešita, zdroj: youtube.com
U kapely Ortel by se dalo diskutovat o mnoha věcěch. Od nepříliš promyšlených rýmů po otázku vkusu polonahých fotek s rozepnutým poklopcem hudebního frontmana na oficiálních webových stránkách. Pokud nejste fanoušci velkých křížů a malých slov, možná jste ani o této kapele neslyšeli. Nicméně Ortel se 28.11. stal stříbrným koněm Českého slavíka v rámci kategorie Kapela roku. Onen potetovaný polonahý showman s hrozícím uletělým sportovcem si odnesl bronz za zpěváka roku 2015.

Toto hudební uskupení s velmi diskutabilními texty se stalo v roce 2015 druhou nejoblíbenější kapelou. Zvolili ji diváci pomocí SMS. Ze soutěže ji nevyřadilo ani nařčení z šíření nenávisti a xenofobie. Útočné texty přitom Mattoni uvedla ve svém předloňkém rozhodnutí neudělit cenu Mattoni Hvězda internetu rapperovi Řezníkovi. Ten se svými hororcorovými texty přitom kategorii s přehledem vyhrál.

Řezníkova odveta za vyřazení společnosti Mattoni; videoklip Pořád jenom hate, zdroj: youtube.com

Fanoušci, šíření nenávisti a nová média

Rappeři, folkaři, sochaři, umělci, kapely i pseudokapely si díky sociálním sítím mohou vybudovat širokou fanouškovskou síť, která více či méně věrně reaguje na popudy svých idolů. V případě Řezníka šlo v době hlasování o 27 tisíc naprosto oddaných fanoušků. Ortel má dnes přes 40 tisíc (údaje k 28. říjnu 2015). Obě skupiny však oplývají vysokou afinitou ke svým stránkám. Obě splnily přání svých adorizovaných tvůrců a hlasovaly pro ně v anketě Český slavík. Řezník si však svou cenu neodnesl. Z ankety Mattoni Hvězda internetu ho pořadatelé vyřadili kvůli jeho vulgárním textům a projevům. Islamofobní texty Ortelu jim ale nevadily. 
Nová média jsou přitom ideálním prostředím, kde se dá aktivovat nejen fanouškovská základna, ale i trollovací mechanismus, který dokáže zatopit značkám ve velkém. Nejedná se přitom jen o Českého slavíka, ve kterém nominace sprostého a ironického Řezníka v masce byla spíše výsměchem samotné soutěži. 

Dalším příkladem z českých luhů a hájů může být soutěž Miss Roma internet, ve kterém recesisti v roce 2013 zvolili královnu krásy, která svou nadváhou do škatulky klasických soutěžích miss podle zaběhnutých měřítek nepatřila.

Internetové hlasování Miss Roma Internet 2013, zdroj: iDnes.cz
Ze zahraniční je nasnadě poukázat na notoricky známý příklad, kdy internetové hlasování o nový název sodovky Mountain Dew vyhrálo sousloví “Hitler did nothing wrong”. V podobném hlasování poslali internetoví uživatelé Pitbulla koncertovat na zapomenutý ostrov na  Aljašce. Ve všech výše zmíněných případech se jednalo o zcela legitimní hlasování, kdy jen organizátoři podcenili sílu trollingu. 

Jack by as vypadala nova etiketa Mountain Dew, zdroj: knowyourmeme.com

Ortel ale nebyl zvolen recesí. Jeho krajně pravicové texty přiživily nedávné teroristické útoky a jeho podněcování nenávisti a strachu padlo na úrodnou půdu. 

Ani Řezník, ani Ortel pravděpodobně neprodukují hudbu, kterou byste pustili svým prepubertálním dětem. Pokud ale mluvíme o nebezpečí, které s sebou přinášejí, je Ortel naprostou vážností svých textů vedle spíše vulgárně-satirického Řezníka a ponožkou na hlavě vetším bubákem právě proto, že své texty myslí vážně. A vážně to myslí i jeho voliči a fanoušci. 


zdroje: 
Zdroj obrázku s Miss Roma Internet: http://i.idnes.cz/13/122/cl6/MBB4ff2f4_hlasovani.jpg


No comments:

Post a Comment