Tuesday, April 14, 2015

Humans of... Když je dojatý celý svět


„Když jsem se dozvěděl, že moji dceru zavraždili, seděl jsem akorát za ozbrojenou loupež. Ona a můj zeť brali halucinogeny. Dusil ji, měla tak docílit lepšího orgasmu. Odřízl ji ale od přísunu kyslíku na příliš dlouhou dobu a zabil ji. Místo toho, aby zavolal policii, seděl nad ní tři dny a pak ji vyhodil za supermarket. Byl jsem hrozně naštvaný, když mi to oznámili, až tak, že jsem vytrhl okovy na nohou, které byly přidělané k zemi. Jsem chudý, ale velmi silný. Moje žena to neunesla a předávkovala se. našli ji v koupelně se stovkou prázdných balíčků heroinu. Když mi to zavolali, pokusil jsem se oběsit na prostěradle,“ zní jeden ze 6 tisíc krátkých příběhů na fotoblogu Humans of New York.

Foto: Facebook/ Humans of new York, Brandon Stanton

Obyčejní lidé a jejich neobyčejné příběhy, které je možné na ulici zachytit objektivem fotoaparátu a několika větami. To je podstata fotoblogu Humans of New York mladého amerického fotografa Brandona Stantona, který se nejdříve stal hitem na sociálních sítích, postupně ale dobyl celý svět. Svůj blog s krátkými příběhy lidí zachycených na ulici má už i Indie, přes Írán a Maroko, až po Nizozemsko nebo Peru. Stranou nezůstává ani Česko.

„Když můj muž umíral, nevěděla jsem, jak bez něj budu schopná žít. Tehdy mi řekl, ať vezmu svojí lásku k němu a šířím ji kolem.“ 
Foto: Facebook/ Humans of new York, Brandon Stanton

„Škrábu se vždy, když přijdou policajti. Nechtějí se vámi zaobírat, když krvácíte.“
Foto: Facebook/ Humans of new York, Brandon Stanton

Jednatřicetiletý Stanton chtěl původně vytvořit rozsáhlý katalog obyvatel New Yorku. Měl v plánu nafotit na 10 tisíc portrétů a ty pak připnout na mapu města na Internetu. Stále častěji se ale začal s lidmi dávat do řeči a ti mu vyprávěli své osudy. Po několika měsících focení k snímků, začal krátké citace nebo příběhy připojovat. Fotografie tak začali promlouvat a jeho práce dostala nový rozměr. V roce 2010 vyústila založením blogu Humans of New York.

Blog Humans of New York na Facebooku dosud podpořilo více než 12 milionů uživatelů, na Instagramu ho sledují téměř 3 miliony lidí. Mezinárodní akademie digitálních umění a věd Stantonovi v roce 2013 udělila ocenění Webby Award za Nejlepší využití fotografie, získal i cenu People‘s Voice Award za Nejlepší kulturní blog.

Brandona Stantona v akci můžete vidět v následujícím videu:



Magazín Time navíc Stantona ve stejné době zařadil mezi 30 lidí pod třicet, kteří změnili svět. „Seznamte se s fotografem, který své hobby proměnil ve světovou senzaci,“ napsal na sklonku roku 2013 americký časopis.

Z gettha do Bílého domu


Na začátku letoška Stanton fotografoval třináctiletého chlapce Vidala a posléze i jeho velkou inspirátorku paní Lopézovou, ředitelku střední školy v Brownsville, v nejchudší a nejdrsnější části Brooklynu a potažmo v celém New Yorku. Série jejich snímků s popisem frustrace z nejasné budoucnosti během ledna návštěvníky bloku Humans of New York velmi zasáhla.

Stanttonovi se tak skrze fundraising podařilo získat více než milion dolarů na výlety na Harvard, letní kempy nebo stipendia pro studenty, a to s jediným cílem – ukázat dětem, že i v oblasti s velkou kriminalitou si lze svou budoucnost vybrat.

Foto: Bílý dům

Záhy přišel další úspěch. Že ve své cestě za vzděláním není chlapec sám, dal malému chlapci najevo i americký prezident Barack Obama. Ten si pozval chlapce i ředitelku střední školy do Oválné pracovny Bílého domu. „Nemusíš na to být sám. Nikdo není, každý potřebuje podporu,“ řekl chlapci Obama. „Mladí lidé jako jsi ty by se nikdy neměli bát nebo stydět obrátit se na ty, kteří tě mohou něco naučit. Tam venku je spoustu lidí, kteří budou vždy ochotni poskytnou podporu lidem, kteří se snaží udělat správnou. Důležité je umět naslouchat,“ dodal.


KRISTÝNA NOVOTNÁ


ZDROJE:

http://www.humansofnewyork.com/

http://ideas.time.com/2013/12/16/30-under-30-meet-brandon-stanton-the-photographer-behind-humans-of-new-york/

http://en.wikipedia.org/wiki/Humans_of_New_York

http://en.wikipedia.org/wiki/Brandon_Stanton

https://www.facebook.com/humansofnewyork

http://www.huffingtonpost.com/2015/02/06/obama-humans-of-new-york_n_6634032.html



No comments:

Post a Comment