Sunday, March 23, 2014

Fenomén jménem SELFIE


      Oxfordský slovník každoročně přidá mezi své pojmy jeden nový výraz, který následně označí za slovo roku. Pro rok 2013 se jím stalo slovo SELFIE.

Jedná se o snímek, který si člověk pořídí s nataženou rukou, fotící sám sebe včetně svého okolí, nebo požadovaného detailu, prostřednictvím chytrého telefonu nebo webové kamery a následně jej nahraje na webové stránky sociálních sítí (např. Facebook, Twitter, Instagram). Nárůst popularity tohoto slova a i jeho užívání stouplo o sedmnáct tisíc procent během dvanácti měsíců minulého roku.

   

Kde se vzala tu se vzala

            Vznik slova bylo vystopováno do roku 2002, kdy mladý muž umístil na australské on-line fórum snímek zranění na svém obličeji, které si přivodil, když v opilosti zakopl na schodech. Pro označení vlastního autoportrétu použil slovo selfie v tomto kontextu: “…And sorry about the focus, it was a selfie.”
Pojem selfie se začal využívat ve sdílených fotografií na webové stránce pro sdílení fotografií Flickr již v roce 2004, ale použití nebylo rozšířené zhruba do roku 2012. Dnes snímky selfies zaplavují diskusní příspěvky na všech našich sociálních sítích. Jeho hashtag přináší více než 58 400 000 fotografií na Instagramu.
Selfies jsou základem pro Twitter, Instagram, Snapchat a jdou spolu ruku v ruce. Aplikace Instagram pro platformu iOS, Android a Windows svým uživatelům umožňují sdílení fotografií na všech výše zmíněných sítích. Snapchat je navíc další mobilní aplikace, která umožňuje uživatelům chatovat pomocí fotografie nebo videa, takže v podstatě spoléhá na vytváření selfies. Fotografie se zobrazí příjemci po dobu jedné až deseti vteřin, poté se odeslaný soubor sám smaže.
 

Selfie trendy

            Selfie není pouze fotografie se špulícími rty, tzv. duckface. Naopak příznivci selfies jsou velmi „kreativní“ a vymýšlí každým dnem další možnosti jak se vyfotit.
Během doby rozšiřování selfies bylo vytvořeno mnoho nových spojení a variant, jako například „helfie“ (selfie zaměřující více se na vlasy), „belfie“ (autofotografie hýždí), „welfie“ (fotografie sebe sama během cvičení), „drelfie“ („picí“ fotografie zachycující stav alkoholem vyvolanou intoxikaci) nebo dokonce i „bookshelfie“ (selfie s knihou za účelem literárního sebevyjádření).
 
Za další výrazné trendy můžeme považovat  například tyto:

Celebs selfie

Trend sebefotografování nepobláznil pouze mladé uživatele Instagramu, Facebooku nebo Twitteru, popularita tohoto fenoménu se rozšířila i na dospělé, dokonce mezi osobnosti kultury, filmu, hudby... Charakter selfies umožňuje celebritám osobnější přístup k šíření své popularity médii, protože autorem fotografie je přímo celebrita. Hvězdy jako Rihanna, Justin Bieber nebo Lady Gaga příspěvky selfies využívají jakožto vizuální deníky pro své miliony následovníků (followers).
 

Group selfie

Skupinové selfies jsou snímky pořízené „z ruky“, kde je na snímcích zobrazeno tolik lidí, kolik se jich do záběru vejde.
První příčku oblíbenosti této selfie získalo díky snímku moderátorky Ellen DeGeneresové, která se během přímého přenosu předávání Oscarů vyfotila se slavnými hollywoodskými hvězdami. Tato „skupinovka“ se stala nejsdílenější fotkou na sociálních sítích v historii. Asi tím, že se stala hitem na Internetu, se následně se objevila v určité podobě s Homrem Simpsonem i ve slavném kresleném seriálu Simpsonovi.
 
 
Samozřejmě ani české celebrity nemohly zůstat pozadu, a tak vzniklo mnoho dalších pokusů o napodobení slavné oscarové group selfie.
 
 
Skupinovým selfies podléhají nejen mladí lidé a celebrity, ale také politici. Barack Obama neodolal nabídce dánské premiérky Helle Thorning-Schmidt a spolu s ní a s britským předsedou vlády Davidem Cameronem se zvěčnil na autoportrétu při pohřbu Nelsona Mandely.
    

Cat-bearding selfie

Trochu „kreativity“.

Sellotape selfie

Zapomeňte konečně na dokonalou pózu, výraz, vlasy a buďte co nejošklivější. K tomu vybízí snad nejnovější trend selfies.  
 

Proč? Proč? Proč?

Na otázku, proč lidé fotí sebe samotné a následně se fotkami chlubí na sociálních sítí, nelze jednoduše odpovědět. Škála lidí, kteří selfies pořizují je nesmírně široká. Zmiňme aspoň pár motivů, které se objevují nejčastěji.
·      Lidé chtějí získat pozornost, chtějí lovit komplimenty od svých přátel a zvyšovat si své vlastní ego.
·      Chtějí získat podporu sebevědomí. 
·      Chtějí se předvést. Jde o lidskou přirozenost předvést své vlastní úspěchy. Když se cítíte dobře (nebo vypadá dobře), je nejjednodušší vzít telefon a zdokumentovat to.
·      Nuda.
·      Zábava.
·      Potřeba sdílení všech novinek v životě každého uživatele.
·      Autoportréty poskytují způsob účasti a sdružení s tímto světem. Lidé chtějí být součástí. Vidí, že všichni okolo se fotí a vystavují své autoportréty na sociální sítí, tak jednoduše dělají totéž a dostávají se do nekonečného nekončícího kola selfies.
 
 

(Nejen) komerční využití

Využití k dobré věci. Akce Naked face selfie for breast cancer je vedená především uživateli sociální sítě Facebook, ve které ženy chtějí svými fotkami bez make-upu zvýšit povědomí o rakovině prsu.
To, že se selfie stala fenoménem prostupujícím napříč médii, dokazuje i její využití v různých reklamních kampaních. Za zmínku stojí kampaň letecké společnosti Turkish Airlines. V hlavních rolích celého spotu stojí sportovní hvězdy Kobe Bryant a Lionel Messi, kteří soutěží o nejlepší selfie z nejrůznějších koutů světa, do nichž létají právě tyto aerolinky.
 
 
 
 
Dále kampaň jihoafrického listu Cape Times, který pozměnil světoznámé fotografie právě do podoby selfie a jako slogan si zvolil velmi trefné „You can't get any closer to the news“.
 
 
Selfie odstartovala jako záležitost patřící především do nových médií a postupně se stává něčím téměř neodmyslitelným pro lidi obecně. Na její úspěšnost tak sázejí i ostatní ta "stará" média.

Je jasné, že nebýt vymožeností v podobě fotoaparátu v mobilním telefonu, snadného přístupu na Internet rovněž z mobilního telefonu nebo tabletu, existence sociálních sítí a možná i nějakých sociálních faktorů typických pro dnešní společnost (např. záliba ve veřejném vystavování na sociálních sítí), by se tato "sebefotka", která přitom není ničím úplně novým, dnes nazývaná selfie, označení fenoménu nikdy nedočkala.





Zdroj:

The Guardian. Selfie is Oxford Dictionaries' word of the year [online]. 2014 [cit. 2014-03-22].
Dostupné z: http://www.theguardian.com/books/2013/nov/19/selfie-word-of-the-year-oed-olinguito-twerk

The New Yorker. The Return of the Selfie [online]. 2014 [cit. 2014-03-22]. Dostupné z: http://www.newyorker.com/online/blogs/elements/2013/06/the-return-of-the-selfie.html

Go blog. Selfie. Helfie. Belfie. Welfie [online]. 2014 [cit. 2014-03-22]. Dostupné z: http://www.go-media.com/blog/2013/11/27/selfie-helfie-belfie-welfie/

Web trends. What is a Selfie? [online]. 2014 [cit. 2014-03-22]. Dostupné z: http://webtrends.about.com/od/Mobile-Web-Beginner/a/What-Is-A-Selfie.htm

Dailymail.  No make-up selfies raise £1m for charity...and now men are getting in on the action by trowelling the slap ON [online]. 2014 [cit. 2014-03-22]. Dostupné z: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2584390/Photos-no-make-selfies-cancer-awareness-internet-storm-donating-money.html

Time.  Why Selfies Matter [online]. 2014 [cit. 2014-03-22]. Dostupné z:
http://healthland.time.com/2013/09/06/why-selfies-matter/



Zdroj foto: 
 

No comments:

Post a Comment