Sunday, November 10, 2013

Módní peklo aneb Snaha o reformu českého vkusu


Zhruba před třemi lety vznikl web Módní peklo (www.modnipeklo.cz). Za jeho vznikem nestojí „vystajlovaná teenagerka“ přesvědčená o svém výjimečném vkusu, ale dáma jménem Adéla Bartlová nebo také Ada - jak podepisuje své příspěvky. Ta se rozhodla bojovat proti nevkusu v českých ulicích svou vlastní cestou a na počátku snad ani sama netušila, jak velký zájem tím vzbudí. V nepřeberném množství českých módních webů a blogů si ten její okamžitě našel velmi specifickou a kontroverzní pozici. Oč tedy vlastně v tomto pekle jde?



Módní blogerka Ada žijící v Brně se cítila tak často esteticky trýzněna módním vkusem okolí, že se rozhodla ta opravdu největší „pekla“ fotit, zveřejňovat na svém webu a komentovat. Někdy se jednalo o komentáře blížící se dobré radě, jindy to byly komentáře poněkud jízlivějšího charakteru a občas se blížily až velmi negativnímu soudu o dotyčném jedinci jako celku.

Co tedy vlastně na webu najdeme? V prvé řadě jsou to fotky lidí, kteří na sobě mají, ať už z jakéhokoli důvodu, velmi nevhodný, neslušivý, staromódní nebo nevkusný oděv. Pod fotografií, která nás obvykle z mnoha důvodů na chvíli zaměstná, je komentář blogerky Ady. Komentář bývá více či méně ostrý, více či méně vtipný a více či méně urážlivý. Řadu „pekelných“ fotografií zasílají také sami čtenáři. To nejzajímavější ale najdeme, jak to tak bývá, v závěru a to – komentáře.



Každý zachycený outfit má okolo desítek i několika stovek komentářů. Řada komentářů je souhlasná či pobavená. Přibližně stejně dlouhá je ale řada těch, kteří se cítí být pohoršeni či přímo rozhořčeni povrchním posuzováním vyfocených jedinců. Drsné komentáře rozebírající odůvodnitelnost volby slov, mandát jednotlivých komentujících k napsaným komentářům, nadávky, urážky, výsměch, upřímné pobavení, moralizování o kráse duše a o vynášení soudů a mnohé další si můžeme přečíst např. pod fotkou výhružně vykukujícího spodního prádla korpulentní dámy.




Komentáře pod jednotlivými příspěvky ale mají jistou genezi. Zatímco na počátku vzniku webu byly oba tábory přibližně stejně velké, postupně se zde sešla skupina lidí vesměs pospolu souhlasících. Snad jen někdy vznikají debaty o korektnosti či nekorektnosti určitých označení (např. white trash). Tato projektu pozitivně nakloněná skupina si často notuje, doplňuje se a vyměňuje poznatky. Někteří členové této skupiny mají na svém kontě i tisícovku komentářů jen v rámci webu. Registrovaní uživatelé (tedy spíše povětšinou uživatelky) také nejen kritizují ostatní, ale fotí se ve svých nejlepších outfitech a kritizují se navzájem, což je možná svým způsobem ctí.

Není divu, že tento koncept se velmi záhy přenesl i na sociální sítě. Web Módní peklo má nejen oficiální facebookovou stránku a účet na Twitteru, ale i neoficiální mutace. Nejzajímavější je facebooková stránka stejného jména, tedy Módní peklo, která má dokonce ještě více fanoušků než ta oficiální. Tato neoficiální stránka odkazující na nefungující web www.nevkusvcesku.cz je totiž ve svých komentářích ještě o několik tříd jinde, než Ada a její web.

Pokud jsou komentáře Adély Bartlové často někde na hraně mezi konstruktivní kritikou a urážkou, jsou komentáře na neoficiální facebookové stránce vždy několik kroků za onou zmíněnou hranou. Občas i za několika hranami. Nejen, že vyfocení jedinci zde často nemají „cenzurovanou“ tvář, ale komentáře a jména, kterými je častuje i sám administrátor stránek, jsou opravdu více než urážlivá a vulgární. Na pováženou je i fakt, že stránka má tolik fanoušků, že se nezřídka stane, že někdo některého z vyfotografovaných jedinců pozná a označí ho či upozorní. Sám aktér se tedy občas stane i přispěvatelem diskuse. V některých okamžicích už se tu zábava téměř blíží lynči či kyberšikaně.


Video YouTube - Ada v Show Jana Krause

Síla kolektivního názoru diskutujících a sdílejících je veliká. Nevíte-li jistě, zda model, který vidíte, je opravdu tak moc hrozný, stačí přečíst pár komentářů a víte naprosto přesně, co si myslet, až někoho takto oděného potkáte. Na jednu stranu je jistě pravdou, že existuje druh nevkusu, který nelze ani na ulici úplně ignorovat, zároveň je nezpochybnitelným faktem, že je to věc každého jedince. Stejně tak je nezpochybnitelné, že i Ada může na svém blogu o nevkusu psát, jak se jí bude chtít.

Není novinkou, že šaty dělají člověka. Postupně se ale dostáváme do doby, kdy to platí téměř dvojnásob. A to i proto, že lidé dnes mají možnost si to nejen sdělit s kamarády, ale i podělit se o vaši fotku a svůj peprný komentář s celým světem. Tak tedy přesněji - kolektivní mínění o šatech dělá člověka.

Kolektivní inteligence, sdílení většinových názorů, spirála mlčení a podobné jevy tu byly vždy. Ale až éra nových médií je povýšila na pozici stále přítomného společníka. Nabízí se mnohé úvahy. Např. do jaké míry budou jedinci odchovaní na „sdílené“ kultuře individualitami a do jaké míry jen individui nabitými informacemi? Weby jako Módní peklo jsou jen jedním z nositelů tohoto trendu, takže odpověď na podobně složité otázky tam nehledejte. 

Markéta Foitová

Zdroje:

2 comments:

  1. Stránky modnípeklo.cz znám ale doporučuji se také podívat na http://www.filimoda.cz

    ReplyDelete