Monday, April 15, 2013

YouTube? No to mě vimeou…


YouTube bude znát v dnešní době téměř každý. Tento server se stal i jakýmsi ekvivalentem k užívání „videa na Internetu“ v běžných diskusích. Věty „Prohlížel jsem to někde… na YouTubu.“ nebo „Viděls‘ ten novej videoklip na YouTube?“ jsou na denním pořádku, přitom zdroje těchto videí mohou být úplně odlišné.

V našich končinách je krom zmiňovaného YouTube asi nejznámější český Stream a poté možná i Vimeo. Mezi dalšími populárními weby poskytující nahrávání a sdílení videí zmiňme alespoň Dailymotion a Metacafe. O službách Vimea už tu jednou kolega v dva roky starém příspěvku psal. Proč si ale někteří autoři vybírají k publikování YouTube a někteří preferují Vimeo? Komu je obsah primárně určen a na koho cílí? A změnila se za ty více než dva roky funkce oblíbeného videoserveru?

Yosemite HD on Vimeo

Přestože mají služby podobný základ, každá nabízí něco jiného. Pokud se tedy rozhodnete uploadovat své video, je zde několik faktorů, které je dobré zvážit. Vše samozřejmě není stoprocentně platné, ale k jisté míře generalizace lze dospět.
První markantní rozdíl je jistě v rozšířenosti a míře užívání – YouTube je mainstreamový nástroj, notoricky známý, o Vimeu už se to tak říci nedá. Jeho směřování neslouží tolik k zábavě a informovanosti, jako spíše k estetické hodnotě. Vimeo je daleko více využíváno umělci, filmaři s původní tvorbou. Ne že by na YouTube nikdo vlastní díla nepřidával, ale vnímání videa na Vimeu v sobě nese pozitivnější konotace – asi jako když při nákupu surovin na italskou večeři navštívíte hypermarket, nebo specializovanou italskou prodejnu.
Tato diverzifikace byla zřejmě podmíněna i brzkým uvedením HD kvality k nahraným souborům. Fajnšmekři tak nepřicházeli o požitek z detailně natočeného videa. Tato hodnota byla sice již překonána a YouTube nyní nabízí hned dvě varianty HD rozlišení, přesto si „vimea“ zachovala prvek luxusu.
K pozitivnímu dojmu při sledování jistě přispívá i zaměření se jen a pouze na samotný výtvor. Nikde vás neotravují reklamy, nerozptylují odkazy na další odkazy ani není vaše pozornost odváděna okolním prostředím včetně nejrůznějších tlačítek, ikonek a doprovodných funkcí. V jednoduchosti je krása a i když bylo schéma stránek vloni u Vimea pozměněno, stále vyzdvihuje hodnoty nad účel.
Tento aspekt rovněž ukazuje, nakolik je rozdílná cesta k přehrání konkrétního videa. Zatímco u YouTube je divák často k obsahu směřován – postované linky masivněji rozšířené mezi publikem, doporučování relevantních odkazů, k videím u druhého jmenovaného je cesta více náhodná a o preferencích nerozhoduje tolik reklama jako například výběr osobní výběr zaměstnanců (tzv. Staff Picks). V čem lze vysledovat půvab svobodného jednání, naopak degraduje nepříliš šťastně nastavené vyhledávání. Díky němu nenajdete někdy ani to, co konkrétně požadujete.
Jak už bylo jednou výše zmíněno, Vimeo se vyhýbá reklamám a tvoří výrazný protiklad reklamami přeplněnému YouTube. Pokud však chcete jako autor něco vydělat, s komerčními sděleními je cesta snazší. A jelikož myslí na své uživatele, zejména pak ty platící, i Vimeo, uvedlo v nedávné době službu „Tip Jar“, díky níž může sledující zdařilé dílo peněžitě ohodnotit. Další zpoplatněnou službou je možnost shlédnout video za určitý obnos – takto byl zpřístupněn i u nás nedávno uvedený film We Are Legion – The Story Of The Hacktivists, jehož přehrání však nebylo v našem regionu možné.
Jedním z dalších bodů nepřímého boje o fanoušky byla i ochrana vlastnických práv. Na Vimeo bylo daleko jednodušší nahrát své vlastní video s použitou cizí hudbou, pokud jste ale písničku bez svolení vložili do videa nahraného na YouTube, pravděpodobně bylo vaše dílko smazáno. Tento problém byl však vyřešen a nyní s danými umělci zprostředkovatel více komunikuje a v podstatě i obchoduje, čímž vzniká konsensus pro všechny strany. Podobně jako s audiem  zareagovali v YouTube i na otevření hranic s délkou uploadovaného materiálu, kdy dnes již není problém nahrát dvouhodinový záznam z koncertu.

Fanouškovský záznam z pražského koncertu Radiohead

Pokud sumarizujeme porovnání, lze říci, že jednotlivé rozdíly se čím dál tím více stírají. Nikdo však neodpáře osmiletou/devítiletou historii webů a tím pádem i jejich vývoj a určitý statut, který si se sebou nesou. Existují jisté druhy natočeného materiálu, který je vhodnější pro jeden či druhý server, vždy však zůstává rozhodující účel, s nímž ho zveřejňujete, a publikum, kterému je obsah určen. Nakonec tedy zůstává jedno, zda jste šikovný filmový tvůrce nebo máte pouze touhu zviditelnit se. Cítěním a rozumným uvažováním se přirozeně rozhodnete pro YouTube nebo Vimeo. A vlastně, můžete to zkusit tam i tam.

P.S. Jakým způsobem je využíváno YouTube dokazují i ilustrující videa, kdy jsem u prvně zvoleného využil pro snadnější přístup nabízený odkaz na tento server. Přitom se jedná o video, které zaznamenalo úspěch právě na Vimeu.

No comments:

Post a Comment