Monday, April 8, 2013

Světové šílenství Harlem Shake


Všichni se zbláznili. Harlem Shake zaútočil a lidé po celé planetě nevěřícně poskakují a natřásají své boky v rytmu písně Harlem Shake od amerického DJe a producenta Baauera. Podle výzkumu Visible Measures virální videa typu Harlem Shake přilákalo 1,21 bilionů diváků 61 dnů poté, co bylo zveřejněno první video začínající tento fenomén.


Společnost Visible Measures uvádí na svém blogu: „uživatelé internetu strávili 2782 let sledováním videí HarlemShake“. Harlem Shake se stál unikátem. Písnička Gangnam Style od jihokorejského rappera PSY dosáhla bilion zhlédnutí během 4 měsíců, zato Harlem Shake dosáhl tohoto počtu diváků už za 2 měsíce. Pokud chcete vědět, v čem spočívá úspěch tohoto fenoménu a také kdy a kde vznikl Harlem Shake, čtěte dál tento příspěvek.

Kde se vzal tento fenomén? Kdo odstartoval tuto mánií?

Uživatel Filthy Frank dne 30. ledna 2013 nahrál na YouTube 3 minuty a 22 sekund dlouhé video „Filthy Compilation#6 – Smell My Fingers“, které obsahovalo 19 sekundovou sekci s prvky internetového mema Harlem Shake. Dva dny na to přišla odezva z daleké Austrálie. Kdy pět mladých Australanů, pod přezdívkou The Sunny Coast Skate, nahrálo na YouTube svou 31 sekundovou verzi Harlem Shake, která byla napodobeninou na již zmíněné video Filthy Franka. Tito Australané odstartovali vlnu Harlem Shake tance. Postupně každým dnem přibývalo stále více a více videí, na kterých parta lidí tančí a poskakuje na zmíněnou píseň Baauera.


Koncept Harlem Shake

Každé video Harlem Shake se vyznačuje stejným scénářem. Video obvykle trvá 30 sekund. Po celou dobu videa zní basové rytmy písně Baauera, které jsou zakončené lvím řevem. V 15 sekundovém úvodu jeden člověk erotickými pohyby pánví tančí na píseň bez povšimnutí okolních lidí. Tento frontman má téměř vždy oblečenou na hlavě přilbu nebo masku. Následuje střih. Dalších 15 sekund už všichni zúčastnění poskakují a křečovitě tančí v rytmu včetně člověka v přilbě. Je důležité dodat, že všichni zúčastnění tanečníci jsou oblečení do šílených svršků, kostýmů anebo právě naopak jsou velmi spoře oblečení. Kreativitě se zde meze nekladou. Koncept každého videa je stejný, pouze tanečníci, jejích oblečení a prostředí, ve kterém se nacházejí, se mění.

Klíč k úspěchu?

 Úspěchem, kterým se videa Harlem Shake mohou pyšnit, je určitě krátká stopáž videa a kulminační bod, kdy celý dav zdivočí a vystupuje v šílených oblecích. Primitivita, banálnost a šokující obsah baví publikum. Svým způsobem i rytmická hudba vtáhne diváka a podpoří jej ke sledování videa. Podpora médií hraje také klíčovou roli ve sledovanosti a známosti videí Harlem Shake.
Jednoduchá technická reprodukovatelnost umožňuje každému nadšenci natočit si svoje vlastní video. Video se skládá pouze z jednoho střihu a záběr se točí pouze z jednoho místa, tímto je práce nejvíce zjednodušená. Právě proto miliony nadšenců a fanoušku Harlem Shake natáčí a sdílí svoje videa. Mladí studenti, děti, teenageři, dospělí, důchodci, zaměstnanci, vedení firem, sportovci, celebrity, ale také i politici publikují svoje nahrávky a chtějí se dělit se světem se svými nápady. V množství je síla, aneb kvantita přiláká ještě větší kvantitu diváků a také autorů příspěvků.

Harlem Shake „po česku“

Aktuálně lze na serveru YouTube sledovat přes 8 milionů videí Harlem Shake, které jsou buďto vlastní tvorbou autoru videí nebo různými upravenými a zmixovanými verzemi. Zatímco mnoho z videa má „pouze několik miliónů zhlédnutí“, top 10 verzí Harlem Shake má celkem 336 milionů zobrazení.  Také Češi následují světové trendy. Na internetu se objevily videa k příkladu fotbalovéreprezentace Sparty, finalistů Česko- Slovenské SuperStar, basketbalistů USK a mnoho dalších part mladých lidí. Také Česká televize natočila jako promo pro udělení cen Anděle 2013 klip ve stylu Harlem Shake, ve kterém vystupuje moderátor galavečera Leoš Mareš.  


Virální svět = svět zábavy

Fenomén Harlem Shake názorně ukazuje, co vše musí virální sdělení obsahovat. Obsah musí být buďto zajímavý, hodnotný, humorný anebo šokující. Chuť uživatele internetu sdílet příspěvek vyvolává lavinový efekt. Příspěvek se tímto dostane mezi tisíce, ne-li miliony lidí. Virál, který má za úkol vyvolat buzz – tedy bzučení nebo šuškání, bude úspěšný, pokud svým sdělením pobaví, vzdělá nebo upozorní diváka. Je však důležité si uvědomit, kdy určitý způsob sdělení přestává bavit a spíše začíná otravovat. Je tedy otázkou, kdy Harlem Shake odejde do stínu a virální svět nám přinese další nové internetové mema a příspěvky. 


No comments:

Post a Comment