Thursday, April 4, 2013

Kickstarter. Tam, kde začíná byznys 21. století


Internet změnil naše životy. Je všude kolem nás, vloudil se nám do pracovních i osobních počítačů, do mobilních telefonů i televize. Přináší práci, zábavu, uspokojení, vzdělávání. Vlastně nikdy nebylo nic tak snadné jako dnes. Většinou vše, co chcete, docílíte na jedno kliknutí. A přitom je jedno, jestli hledáte zprávy o počasí, otvírací hodiny baru v centru města nebo chcete začít podnikat. Vše je na internetu možné, ale hlavně je to neskutečně jednoduché!

Asi se ptáte, jak je to s tím podnikáním… Mnoho firem vstoupilo do sítě sítí, z virtuálního světa se však už živé, natož s výdělkem nevrátily. Přesto to stále láká. Jak si ozkoušet, že mě konkurence nesemele a že bych přeci jenom mohl být úspěšný? Zdá se to nemožné, ale i to už dnes existuje. Pro kreativce s neotřelými nápady, kteří s nimi chtějí prorazit, ale neradi by proinvestovali celoživotní úspory hned na začátku nejisté budoucnosti, vznikl projekt Kickstarter.

Co to je?


Kickstarter, který na konci dubna oslaví už čtvrté narozeniny, je platforma plná zajímavých projektů, které jsou zatím ve fázi nápadů. Autoři své nápady prezentují a ocení. Jejich cílem je sehnat dopředu stanovenou částku peněz, která zaručí realizaci projektu. Přispět může každý, navíc jakoukoli částkou. Začíná se jedním dolarem, nejvyšší možná výše daru stanovena není. Co rozhoduje? Zajímavost, neotřelost, praktičnost…  

Jeden z právě probíhajících projektů z kategorie Arts
Je to jako se sbíráním lajků, jenže sbíráte reálné peníze. Představíte uživatelům stránky svůj nápad, zveřejníte, kolik peněz potřebujete na jeho první realizaci, a lidé přihazují. Tolik, kolik uznají za vhodné. Za svou existenci tak Kickstarter pomohl odstartovat 38 tisíc projektů a lidé na něm proinvestovali přes 552 milionů dolarů. Na jednoho dárce průměrně vychází 71 dolarů, přičemž provozovatelé společnosti přiznávají, že nejčastější částka je 25 dolarů. Dokonce 94 procent úspěšných projektů nakonec získalo víc, než si jeho autoři původně stanovili. A to až mnohonásobně víc!

Nevyhrává však každý. Ten, jehož projekt za předem danou dobu nezíská stanovený obnos, ve hře skončil. A peníze, které lidé projektu přislíbili, se z jejich účtů nestrhnou. Jaká je úspěšnost? 44 procent. Tolik projektů získalo cílovou částku, ostatní se museli svého byznysu vzdát.

Služba je zatím otevřená pouze pro kreativce starší osmnácti let z USA a Velké Británie. Jejich nápady se navíc musí vejít do předem stanovených kategorií: umění, komiks, tanec, design, móda, film, jídlo, hry, hudba, fotografie, publikace, technologie a divadlo. Přispívat však může každý. Bez rozdílu, z jakého je koutu světa.

Čím štědřejší dar, tím lepší odměna


Znáte například krátké animované příběhy Cyanide & Happiness? Nejdřív byly k vidění na internetu, pak měly šanci dostat se do televize. Jenže autoři nebyli příliš nadšení z toho, jakým směrem se měl jejich příběh ubírat. Chtěli vytvořit nové díly podle sebe bez žádných restrikcí a pověsit je na internet, aby pobavili co nejvíc lidí. Jak získat peníze a podporu? Jednoduše, pověsit nabídku na Kickstarter.


Jak to dopadlo? Bláznivý animovaný komiks se dnes řadí mezi nejúspěšnější projekty Kickstarteru. Za měsíc získal 770 tisíc dolarů, cílem autorů přitom bylo jen 250 tisíc dolarů. Přispělo přes 14 tisíc lidí, kteří byli navíc motivováni protislužbou. Čím větší částka, tím lepší odměna. Tvůrci Cyanide & Happiness nabízeli DVD, suvenýrské předměty, ale i návštěvu studia nebo postavu pojmenovanou po dárcovi. První z nových dílů se na Youtube má objevit už na podzim, bavit pak mají po celý následující rok.

Dalším úspěšným projektem jsou například speciální hodinky, které se synchronizují s operačním systémem chytrých telefonů. Jmenují se Pebble a kromě času zobrazují přijaté zprávy, emaily nebo informace o počasí. Dnes se prodávají za 150 dolarů.

Bez aktivních uživatelů by to nešlo


Mohlo by něco takového fungovat i bez internetu? Asi ano, rozhodně by to však nedosahovalo takových rozměrů a takové úspěšnosti. Pokud by někdo před třiceti lety chtěl podobně rozjet svůj podnik, rozhodně by to neměl tak jednoduché. Zaprvé by se jeho nápad určitě nedostal k tolika lidem, jako se dostane díky internetu dnes. A proto by nebyl schopen získat tolik drobných darů, které mu dohromady vynesou úspěch, navíc za tak krátký časový úsek.

Hodinky Pebble, na které autoři na Kickstarteru získali přes milion dolarů 
Tvůrci Kickstarteru využívají jedné věci, na které celý internet funguje. Interakce a participace. S interakcí se už počítá dopředu, důležitější je právě ta participace. S největší pravděpodobností na Kickstarter chodí právě ti, kteří se řadí k aktivnějším uživatelům internetu. Ti, kteří mají radost a potěšení z toho, že se můžou nějakým způsobem začlenit do určité komunity, můžou pomoci, podílet se, poradit, kritizovat… Jak upozorňuje mediální teoretik José van Dijck a jeho kolega David Nieborg v práci Wikinomics and its discontents, pasivních uživatelů, tedy těch, kteří jen konzumují obsah nebo stahují, je valná většina. Samozřejmě, i ti nejspíš chodí na Kickstarter, už však na něj nemají téměř žádný vliv.

Vítání jsou především ti aktivní, kterých je podle výzkumů, které cituje van Dijck, jen kolem 13 procent. A jen díky nim je Kickstarter živ. Patrné je mezi aktivními uživateli této služby také sportovní chování, které van Dijck zmiňuje. Uživatelé, kteří pomocí těchto webových stránek nabízí své služby, soupeří s konkurenty. Chtějí být zajímavější, aby získali víc peněz. Motivovat je také může žebříček nejúspěšnějších. Ty nejlepší totiž Kickstarter nadále propaguje. 

No comments:

Post a Comment