Monday, April 15, 2013

Buď širokoúhlým hrdinou!

Jsou všude - i tam, kde byste je ani náhodou nečekali. Na rozdíl od mnoha trendů a technologických novinek, které mají běžně časové zpoždění v rozšíření z USA do zbytku světa 2-3 roky dobyly v krátkém čase geografické území, o kterém se může mnoha jiným jen zdát. Na prahu vesmíru je v počtu hned 5 kusů prostřednictvím elektronických a nových médií viděly desítky milionů lidí a filmařem se díky nim může stát každý - na YouTube je každé 2 minuty nahráno video, které vzniklo jejich prostřednictvím. Řeč je o sportovních kamerách GoPro a jejich vztahu k novým médiím včetně otázky, zda-li se nejedná o nové médium samo o sobě. 

Jak se stát “Pro”

Firmu GoPro založil Američan Nick Woodman poté, co se vrátil ze surfařského výletu do Austrálie jako odpověď na to, že na trhu nenalezl jediné zařízení, které by obstálo v náročných podmínkách mořské vody a umožnilo mu natáčet jeho adrenalinové zážitky. Po strastiplných letech vynalézání a zkoušení “na koleně” ne nepodobném garážovým začátkům firmy Hewlett-Packard se mu podařilo sestrojit první “pro” zápisník surfařských okamžiků – 35mm fotoaparát, který se připevňoval na zápěstí. V tomto stádiu by se však kamera určitě celosvětovým hitem určitě nestala – o to se postaraly až její mladší a univerzálnější digitální sestry. Dnešní kamera GoPro HERO 3 váží 65g, dá se umístit téměř kamkoliv a nahrává širokoúhlé video až do rozlišení, které YouTube ani další sociální sítě založené na sdílení videa zatím nepodporují (4K).


Web 2.0 jako business model

Proč jsou GoPro kamery tak rozšířené? Za jejich počátečním úspěchem stála především touha sportovců po slávě. Kamery svým uživatelům umožňují naplnit archetyp hrdiny - skrze prezentaci vlastních úspěchů a dovedností získat pozornost publika a uznání. Klíčem k úspěchu výrobce se však stalo nejen uspokojení potřeb cílové skupiny, ale také pochopení chování uživatelů nových médií. Každý zákazník, který si koupí kameru, se stává producentem tím, že záběry přetváří na vlastní obsah. GoPro tento obsah v nových médiích intenzivně monitoruje a pokud je zajímavý, ihned ho zachytí a sdílí v rámci GoPro online komunity. Produseři se pak obsahem nechávají inspirovat – jejich uživatelsky vytvořený obsah je do značné míry ovlivněn tím, co je v rámci nových médií „in”. V rámci spoluvytváření diskurzu je běžné, že produseři používají například podobné tempo a střih videí nebo i hudbu. Jako příklad můžeme uvést snad nejčastěji využívanou skladbu od amerického rappera Flo Rida – Feeling Good včetně mnohonásobných remixů.




Komunita také zajímavý obsah může virálně šířit, čímž se povědomí o kamerách dostává i za hranice komunity.



GoPro velmi pozorně sleduje hlavně videa, ve kterých je kamera použita v situaci, kterou ještě nikdo nevyzkoušel – takový obsah znamená novou obchodní příležitost. Kromě monitorování nových médií firma investuje do vytváření vlastního inspirativního obsahu s vytipovanými sportovci (již zmíněný Felix Baumgartner při seskoku z hranice vesmíru, sportovci věnující se extrémním sportům, ale třeba i hudebníci), kteří jí zajistí nejen rozšíření povědomí o kamerách mezi potencionální zákazníky, ale též pozici trendsettera u všech sportovních fanoušků. 


Širokoúhlé médium

Hlavní sdělení pro budoucí zákazníky pak je: „Hrdinou můžeš být i ty!” GoPro videa jsou světem, kde nezáleží na tom, že na sportovní výkony nemáš figuru, na lyžích jsi 5 let nestál a z pomyšlení na tandemový seskok tě jímá závrať – širokoúhlý pohled na svět se stal narativním principem, který udělá hrdiny například i z novomanželů na svatbě nebo kočky na jejích každodenních toulkách po městě. Překročil hranice sportu a stal se natolik významným médiem, že si ho nemohou dovolit ignorovat ani globální popstar jako je Justin Bieber, který ve svém posledním videoklipu také využívá hrdinský pohled na sebe z tyčky držené v ruce, tolik typický právě pro GoPro. Samotné video je přitom natáčeno na profesionální kameru. 



GoPro můžeme za samostatné nové médium považovat z důvodu, že kooperace komunity je velmi silná – nejen prostřednictvím vzájemné inspirace a šíření obsahu na sociálních sítích, ale také rozsáhlé diskuze, která kamery provází, ať už se jedná o videorecenze a návody na YouTube, vlastní diskuzní fóra nebo skupiny na Facebooku. GoPro je tedy příkladem, že oproti tvrzení Van Dijcka a Nieborga v článku Wikinomics and its discontents: a critical analysis of Web 2.0 business manifestos mohou být kategorie prosumerismu a spoluvytváření obsahu nejen prázdnými buzzwordy, ale i prakticky aplikovatelnými principy, na kterých je založen úspěšný obchodní model.

Autor: Adam Špina

No comments:

Post a Comment